English
فصلنامه علمی- پژوهشی «گردشگری و توسعه»
مشاهده جزئیات مقاله
دانلود فایل مقاله :
( 106 بازدید ) ( 55 دانلود )
اطلاعات انتشار : دوره 2 - شماره 1 - شماره پیاپی 7
نوع مقاله : مقالة‌ تحقيقي‌ (پژوهشي‌)
عنوان مقاله :

تبیین تاثیر تداعیandshy;های برند مؤثر بر شکلandshy;گیری تصویر مقصد گردشگری در بین گردشگران داخلیandnbsp;بر اساس برندسازی مقصد گردشگری (مطالعه مقایسه andshy;ای قزوین و اصفهان)

خلاصه مقاله :

قزوین از جمله شهرهایی استandnbsp; که با وجود قابلیتandshy;های فراوان در صنعت گردشگری، هنوز موفقیت های لازم را در جذب گردشگر پیدا ننموده است. یکی از علل این مسئله می تواند فقدان تصویر گردشگری در ذهن مسافران و گردشگران باشد. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به دنبال بررسی تصویر مقصد شهر قزوین در مقایسه با شهر اصفهان به عنوان یک مقصد گردشگری موفق می باشد. سئوالات اساسی این است که تصاویر کلی از قزوین و اصفهان در ذهن گردشگران چگونه می باشد؟ و چه متغیرهایی در به وجود آوردن برند مقصد گردشگری از شهر قزوین در مقایسه با شهر اصفهان موثر می باشند؟andnbsp; مقاله حاضر با بکارگیری تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدیو مدلandshy;سازی معادلات ساختاری در پی پاسخ به سئوالات اساسی و آزمون فرضیه andshy;های آن شد. نتایج تحقیق نشان می دهد در حالی که تصویر منحصر به فرد داشتن از شهر قزوینandnbsp; تعیین کننده اصلیandnbsp; برای دیدن این شهرandnbsp; می باشد لیکن تصاویر شناختیandnbsp;و عاطفیandnbsp; عوامل اساسی دیدار از شهر اصفهان را تشکیل می دهند. همچنین نقش عامل تصویرکلی به عنوان واسطه میان تصاویر منحصر به فرد و عاطفی با تمایلات رفتاری گردشگران در رابطه با مدل قزوین، و نقش آن به andshy;عنوان واسطه میان تداعیandshy;های شناختی و عاطفی با تمایلات رفتاری گردشگران در رابطه با مدل اصفهان مورد تایید قرار گرفت.andnbsp;همچنیننتایج نشان میandshy;دهد که میزان تأثیر تداعیandshy;های برند بر تصویر کلی مقصد در یک مقصد برند شده ( اصفهان)andnbsp; متفاوت از یک مقصد فاقد برند ( قزوین) می باشد.ضمن اینکهتصویر مقصد، نقش مهمی در شکلandshy; گیری رفتارهای آتی گردشگران دارد.andnbsp;بالاخره, اینکه بین هویت و تصویر برند در شهر قزوین شکاف معنی داری وجود دارد. این یافته نشان می دهد که مسئولین در امر گردشگری به دلیل عدم سیاستگذاری مطلوب, ضعف روابط عمومی و تبلیغات نتوانسته اند تصویر قوی وبرند مناسب andnbsp;andnbsp;از قزوین راandnbsp; ارایه دهند. حل این مشکل در گرو اتخاذ یک راهبرد اساسی است تا در کنار تقویت تصاویر منحصر به فرد از قزوینandnbsp; موضوعandnbsp; تقویت تصاویر شناختی و عاطفی نیز در دستور کار قرار گیردandnbsp; تا تداعی های برند افزایش یابد. بر این اساسandnbsp; انجام تبلیغات موثر در کنار برپایی انواع اقدامات عملی از قبیل برگزاری جشنواره ها و میزبانی مسابقات ملی و بین المللی در قزوین توصیه می گردد.andnbsp;

تخصص ها :

andnbsp;برندسازی مقصد گردشگری، تصویر مقصد، تداعیandshy;های برند، رفتار گردشگران، قزوین، اصفهان

منابع :


نویسندگان مقاله :
نویسندهترتیب نویسندهدانشگاه / سازمان/ موسسهدانشگاه / سازمان/ موسسه ( لاتین )سمتپست الکترونیکیمدرک تحصیلی
روح الله بیات
(نویسنده مسئول)
1   r.bayat@soc.ikiu.ac.ir 
مهسا مرندی 2   r.bayat@soc.ikiu.ac.ir 
شماره های منتشر شده
دسترسی سریع

کلیه حقوق این وب سایت برای فصلنامه علمی- پژوهشی «گردشگری و توسعه» محفوظ می باشد .