تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22034/jtd.2024.432412.2874

چکیده

شهرهای هوشمند و مقاصد گردشگری هوشمند طی سال‌های اخیر به دلیل ارائه راهکارهای اثربخش جهت رفع مسائل پیش‌روی جوامع و ارتقا مزیت رقابتی پایدار از منظر بازاریابی مقاصد گردشگری موردتوجه گسترده قرار گرفته‌اند. بااین‌حال، پیامدهای توسعه آن بر ساکنان از جنبه‌های فرهنگی-اجتماعی مطالعه نشده است. هدف از این مطالعه، تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی است. در این پژوهش، یک رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته به کار گرفته شد. اعضای خبرگان با روش گلوله‌برفی انتخاب شدند و اشباع نظری بعد از مصاحبه با 13 نفر از خبرگان به دست آمد اما جهت اطمینان بیشتر سه مصاحبه دیگر انجام شد. بعد از انجام سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، یافته‌های مطالعه 19 شاخص را در قالب 7 مقوله فرعی شامل پذیرش نوآوری، ارتقا ارزش عمومی، پایداری، ارتقا مشارکت شهروندان، هم‌آفرینی گردشگری، بهزیستی روانی ساکنان و جنبه‌های اخلاقی و فناوری‌های نوین به‌عنوان کارکردهای اساسی توسعه گردشگری هوشمند شهری شناسایی کرد. درک پیامدهای توسعه گردشگری هوشمند در یک مقصد شهری می‌تواند به سیاست‌گذاران و مدیران مقاصد گردشگری شهری در ‌راستای درک صحیح نحوه اثرگذاری توسعه فناوری‌های نوین هوشمند بر مردم و مدیریت آن کمک شایانی نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of basic cultural and social functions of smart tourism development in urban destinations

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Haghverdizadeh 1
  • Ghasem Zarei 2
  • Bagher Asgarnezhad Nouri 3
  • Hossein Rahimi Koloor 4
1 1. PhD Student in Business Management, Department of Business Management, Faculty of Social Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 2. Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 3. Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran.
4 4. Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

In recent years, smart cities and smart tourism destinations have received wide attention due to providing effective solutions to solve the problems faced by the communities and promoting a sustainable competitive advantage from the point of view of tourism destination marketing. However, the consequences of its development on the residents from socio-cultural aspects have not been studied. The purpose of this study is to analyze the basic cultural and social functions of smart tourism development in Tabriz city. The current research is applied in terms of its purpose and descriptive survey in terms of its nature. In this research, a qualitative approach was used with the method of content analysis and using library resources and in-depth semi-structured interviews. The expert members were selected by the snowball method and theoretical saturation was obtained after interviewing 13 experts, but three more interviews were conducted for more certainty. After performing three stages of open, core and selective coding, the findings identified 19 concepts in the form of 7 sub-themes, including innovation acceptance, public value, sustainability, promotion of citizen participation, tourism co-creation, residents’ subjective well-being and new technologies ethical aspects. The results of this study can be of great help to policy-makers and managers of urban tourism destinations in order to understand and manage how its development affects people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart tourism
  • Cultural and Social Functions
  • Urban Destination
  • Tabriz City