بررسی تأثیر تغییرات محیطی بر رشد کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط مقیاس گردشگری با در نظر گرفتن نقش میانجی‌گرایش کارآفرینانه (مورد مطالعه: آژانس‌های مسافرتی شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ایران‌شناسی، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان.

2 پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم

3 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران،

4 کارشناسی ارشد بازاریابی گردشگری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

10.22034/jtd.2024.425688.2854

چکیده

امروزه برخورداری از رشد مناسب برای مدیران آژانس‌های مسافرتی به اساسی‌ترین دغدغه آن‌ها تبدیل‌شده است و مدیران این کسب‌وکارها می‌کوشند تا با بهره‌گیری از روش‌های مختلف به رشد بالایی دست یابند. در این میان گرایش کارآفرینانه، از عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی و رشد آن‌ها است و نشان‌دهنده‌ی تمایل سازمان برای حفظ مزیت رقابتی و رقابت تهاجمی از طریـق خطرپـذیری، پیشگامی و نوآوری است. با درک این شرایط هدف این پژوهش بررسی تأثیر تغییرات محیط بر رشد آژانس‌های مسافرتی با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه است. پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی از شاخه همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه 1300 نفر از مدیران آژانس‌های مسافرتی شهر تهران هستند. از این تعداد با توجه به جدول مورگان، 297 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب‌شده است. ابزار مورد-استفاده پژوهش پرسشنامه است. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و از نرم‌افزارهای Spss نسخه 22 و Smart-PLS 3 انجام‌شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که گرایش کارآفرینانه بر رشد آژانس‌های مسافرتی تأثیر دارد. همچنین تغییرات محیط بر روی رشد از طریق گرایش کارآفرینانه تأثیر دارد. با توجه به این موارد پیشنهاد می‌شود که در محیط‌های متلاطم و پیچیده کسب‌و‌کارهای گردشگری، می‌توان با بهره‌گیری از گرایش کارآفرینانه و پیشگام شدن در اتخاذ استراتژی‌های نوین بازاریابی، به رشد مناسبی دست یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

To examine the impact of environmental changes on SMEs growth with the mediator role of entrepreneurial orientation (case of study: Travel agents of tehran)

نویسندگان [English]

  • mohammad alizadeh 1
  • Mozhgan Amirian 2
  • Mohammad Ali Aghandeh 3
  • moloud jamshidzade 4
1 Assistant Professor, Department of Iranian Studies, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Iran.
2 College of Farabi, University of Tehran
3 tourism management, Management and accounting faculty, Alllameh tabatabaei university, tehran, iran
4 Master of Tourism Marketing, College of Farabi, University of Tehran.
چکیده [English]

Today, having a suitable growth has become their most basic concern for managers of travel agencies, and the managers of these businesses try to achieve high growth by using different methods. Meanwhile, the entrepreneurial orientation is one of the factors affecting their competitive advantage and growth, and it shows the desire of the organization to maintain its competitive advantage and aggressive competition through risk-taking, Proactiveness and Innovativeness. By understanding these conditions, the aim of this research is to investigate the effect of environmental changes on the growth of travel agencies with the mediating role of entrepreneurial orientation. The statistical population of this study is 1300 managers of travel agencies in Tehran. According to Morgan's table, 297 people have been selected as a statistical sample. The research tool used is a questionnaire. Data analysis was done using structural equation modeling and Spss version 22 and Smart-PLS 3 software. The results of this research show that entrepreneurial orientation has an effect on the growth of travel agencies. Also, environmental changes have an effect on growth through entrepreneurial orientation. According to these cases, it is suggested that in the turbulent and complex environment of tourism businesses, it is possible to achieve a suitable growth by taking advantage of the entrepreneurial orientation and being a pioneer in adopting new marketing strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • growth
  • small and medium-sized enterprises
  • tourism
  • entrepreneurial orientation
  • business environment