طراحی الگوی پیشران‌های توسعه گردشگری خلاق در بافت‌های تاریخی با رویکرد کسب‌وکارهای نوپا (موردپژوهشی: شهر رشت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/jtd.2024.417320.2829

چکیده

رقابت میان شهرها به عنوان مقاصد گردشگری، شهرها را ناگزیر به یافتن راهکارهایی خلاقانه جهت متمایز شدن از سایر مقاصد نموده است. میراث کالبدی، تنوع فرهنگی و غنای آثار هنری و صنایع دستی ، پشتوانه برای توسعه‌ی گردشگری خلاق در شهرها هستند، اما متاسفانه در ایران، به صورت عملی، به مفهوم گردشگری خلاق، خصوصا در بافت های تاریخی پرداخته نشده است. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی پیشران‌های توسعه گردشگری خلاق در بافت های تاریخی با رویکرد کسب‌وکارهای نوپا (موردپژوهشی: شهر رشت) می‌باشد. پژوهش حاضر ازلحاظ روش، پژوهشی آمیخته است. در بخش کیفی پژوهش، از روش نظریه داده بنیاد و در بخش کمی، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین جهت گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از ابزار مصاحبه عمیق و در بخش کمی از پرسشنامه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل، مدیران سه سطح شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و متخصصین حوزه صنایع خلاق و شهرسازی و گردشگری می‌باشند. نمونه‌گیری در بخش کیفی از نوع، نمونه گیری طبقه‌ای بوده و در بخش کمی نیز، نمونه گیری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی و فرمول کوکران صورت گرفته است. یافته های پژوهش در قالب مدلی ارائه شده است، که دارای دو بعد اصلی پیشران‌های کسب‌وکارهای نوپا (با ضریب β=0.459) و پیشران‌های گردشگری خلاق در بافت‌های تاریخی (با ضریب β=0.590) بوده، ‌شناسایی و معنادار واقع شدند. نتایج نشان داد که ایجاد بستر و زمینه مساعد برای کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند توسعه گردشگری خلاق توسط این کسب و کارها را به دنبال داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the model of drivers for the development of creative tourism in historical contexts with the approach of start-up businesses (case study: Rasht city)

نویسندگان [English]

  • Roya Eghbal Moghaddam 1
  • Zahra Sadat Saeideh Zarabadi 2
  • hossein zabihi 3
1 Ph.D Candidate. Faculty of Art And Architecture. Science And Research Branch. Islamic Azad University. Tehran. Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Art and Architecture, science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Urban Development ,Department of Civil Engineering, Architecture and Art, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Physical heritage, cultural diversity and richness of arts are the support for the development of creative tourism in cities, but unfortunately, in Iran, the concept of creative tourism has not been addressed in a practical way, especially in historical contexts. The purpose of this research is to design the model of drivers for the development of creative tourism in historical contexts with the approach of start-up businesses (case study: Rasht city). The research is a mixed research in terms of method. In the qualitative part of the research, the foundational data theory method was used, and in the quantitative part, the structural equation modeling method was used, in order to collect data, in-depth interview tool was used in the qualitative part and semi-structured questionnaire was used in the quantitative part. The statistical population of the research includes managers of three levels of knowledge-based companies and science and technology parks, and specialists in the fields of creative industries, urban planning, and tourism. Sampling in the qualitative part was stratified sampling and in the quantitative part, sampling was done using random sampling method and Cochran's formula. The findings of the research have been presented in the form of a model, which has two main dimensions of drivers of new businesses (with coefficient β=0.459) and drivers of creative tourism in historical contexts (with coefficient β=0.590), identifying and meaningful were located The results showed that creating a favorable environment for start-up businesses can lead to the development of creative tourism by these businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • creative tourism
  • historical contexts
  • start-up businesses
  • drivers of development