انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219A Framework for Alliance Formation in Tourism Businesses –Meta-synthesis Approachارائه چارچوبی برای ایجاد ائتلاف در کسبوکارهای گردشگری با رویکرد فراترکیب12446099FAهاشم آقازادهعضو هیئت علمیعلی حیدریعضو هیئت علمیحمید ضرغام بروجنیعضو هیئت علمیعلی اصغر شالبافیانعضو هیئت علمیJournal Article20170521جهانی شدن، پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطجمعی موجب شده تا بازار رقابتی محلی در حد بازاری جهانی وسعت یابد؛ بازاری که دیگر سازمانها بهتنهایی قادر به بقا در آن نخواهند بود. دراینمیان، کسبوکارها، با تشکیل ائتلاف و توسعة همکاری، منابع خود را به اشتراک گذاشته و حیات خود را تضمین میکنند. از سوی دیگر، باتوجهبه رخدادهای اخیر کشور در حوزة سیاستهای خارجی و بکر بودن بازار گردشگری، بهنظر میرسد صنعت گردشگری را میتوان یکی از مصادیق رشد بهشمارآورد. این امر کسبوکارهای گردشگری را برای استفادة حداکثری از فرصتهای بازار ترغیب میکند و باتوجهبه وضعیت و بضاعت کسبوکارهای گردشگری کشور، اتخاذ راهبرد همکاری محتملتر است. بنابراین نیاز به همکاری در میان کسبوکارهای گردشگری شدت خواهد یافت و گام اول برای تحقق چنین امری اتخاذ ملاحظات صحیح درخصوص شکلگیری چنین ائتلافهایی است. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر ارائة چارچوب برای شکلگیری ائتلاف در کسبوکارهای گردشگری است. بدینمنظور، برای درک عمیق از پدیدة شکلگیری ائتلافها، رویکرد تفسیرگرایانه اتخاذ و از روش فراترکیب، برای تجمیع و بسط آرای پیشین، استفاده شد. روش فراترکیب یکی از روشهای کیفی تحقیق است که در آن محقق با تفسیر نتایج مطالعات پیشین به بسط مدلی جدید، در حوزهای خاص میپردازد؛ بدینترتیب، ضمن تجمیع آرای پیشین، تصویری بدیع از موضوع شکل خواهد گرفت. تحقیق حاضر منتج به تصویری کلی از مهمترین ابعاد و مؤلفههای دخیل در شکلگیری یک ائتلاف گردشگری شد.<br /> <strong> </strong><br /> https://www.itsairanj.ir/article_46099_1edbe12d9bc2abfc7b9092905571d96e.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219Analysis the performance of the hotel sector in the tourism industry in Yazd province by Gray Relation Analysisواکاوی کارایی و عملکرد بخش هتل داری استان یزد در صنعت گردشگری با استفاده از تحلیل رابطه خاکستری254011037310.22034/jtd.2020.110373FAمرتضی محمودی میمندموسسه امام جواد یزدسعیده کتابیدانشگاه اصفهانامیررضا کنجکاو منفرددانشگاه یزد/مدرسJournal Article20160124The success of any organization needs to improve and measure it is performance.Development of hotel industry directly affects the growth and development of the tourism industry. Hotels are very important pillar of the tourism industry that provides extensive service to the tourists. So, the purpose of this paper is to evaluate the efficiency of the hospitality industry in Iran, and Analysis the performance of the hotel sector in the tourism industry in Yazd province by Gray Relation Analysis. We have used Data Envelopment Analysis method for evaluating Performance of Yazd Hotels in IRAN. This paper is an applied research. In this paper CCR and BBC models and Gray analysis methods have been used for analyzing and ranking of hotels. The results show that 18.5% of hotels (according to CCR model) and 29/6% of hotels (according to BCC model) are efficient. We suggest all managers pay attention to the finding of this paper for increasing efficiency and improving the performance of their hotels.از آنجایی که موفقیت در هر سازمانی نیازمند اندازه گیری عملکرد و برنامه ریزی جهت بهبود آن میباشد. لذا، در این تحقیق تلاش شده است تا، میزان کارایی عملکرد در صنعت هتلداری استان یزد مورد ارزیابی قرار گیرد. در این راستا، با توجه به نقش مهمی که روش تحلیل پوششی دادهها در تحلیل کارایی نسبی و سنجش عملکرد صنایع گردشگری ایفا میکند در مطالعه حاضر از این تکنیک به منظور ارزیابی کارایی هتلهای منتخب استان یزد استفاده شده است. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیلی کاربردی میباشد و برای تعیین ضریب کارایی هتلها از مدلهای مضربی BCC و CCR خروجی محور و برای مقایسه و رتبه بندی واحد های کارا از تحلیل رابطه خاکستری استفاده گردیده است. یافتهها نشان داد که 5/18 درصد از هتلهای مورد بررسی بر اساس مدل CCR و 6/29 درصد براساس مدل BCC کارا و مابقی ناکارا میباشند. همچنین، هتلهای مرجع به عنوان الگوهایی برای هتلهای ناکارا معرفی و پیشنهاد شدند.https://www.itsairanj.ir/article_110373_23f4ce6b243ed6acf6f18b7d003e2f8d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219Analysis of effective factors in construction and development of winter ski resorts geomorphocites (case study: Sahand Mountain hillsides)تحلیلی بر عوامل موثر در ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی (مطالعه موردی : دامنه های کوه سهند)416111037410.22034/jtd.2020.110374FAداود مختاریدانشکده جغرافیا و برنامه ریزی،دانشگاه تبریزوحید امامی کیادانشکده جغرافیا و برنامه ربزی، دانشگاه تبریزJournal Article20160222Tourism industry has been classified to different types according to the target of tourists which geo-tourism is one of these targets. Sahand Mountain hillsides have unique mountainous texture for construction and development of geomorphocites such winter ski resorts as a symbol of winter tourism due to specific typographic and climatic features. The aim of this research is to analyze the effective factors in construction and development of winter ski resorts geomorphocites in the studied area. In this research of ten indictors of height, slope, slope orientation, hillside shape, annual temperature, annual precipitation, vegetation, protection, availability and stability of snow have been used.andnbsp; The maps were constructed in software Arc GIS and they were weighted by AHP and then enveloped in software Arc GIS using TOPSIS model and final map of the zones vulnerable for construction and development of winter ski resorts geomorphocites were prepared. The results show that northeast hillsides and parts of east hillsides with total area of 25778 m2 have very appropriate zones for construction and development of winter ski resorts geomorphocitesصنعت توریسم، بسته به هدف گردشگر به انواع مختلفی طبقه بندی شده است که یکی از آنها ژئوتوریسم می باشد. دامنه های کوه سهند به دلیل ویژگی های خاص توپوگرافیکی و شرایط اقلیمی، بافت کوهستانی منحصر به فردی را جهت ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت هایی همچون پیست اسکی زمستانی به عنوان نماد ژئوتوریسم زمستانی، دارا می باشد. هدف از این پژوهش،شناسایی و تحلیل تاثیر عوامل ژئومورفولوژیکی جهت پهنه بندی دامنه های مستعد برای ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی در منطقه مورد مطالعه می باشد.در این پژوهشاز 10 شاخص شامل ارتفاع، شیب، جهت شیب، شکل دامنه، دمای سالانه، بارش سالانه ، پوشش گیاهی،حفاظت، دسترسی و ماندگاری برف استفاده شده است.نقشه های مورد استفاده در این تحقیق پس از ساخته شدن در محیط نرم افزار GISArcتوسط مدلAHPتعیین وزن شده و سپس با استفاده از مدل تاپسیس در نرم افزار GISArcمورد همپوشانی قرار گرفته و در نهایت نقشه نهایی پهنه های مستعد جهت ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی تهیه و استخراج شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دامنه های شمال شرقی و قسمت هایی از دامنه های شرقی جمعا با مساحت حدود 25778 متر مربع، پهنه های بسیار مستعد جهت ایجاد و یا توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی را دارا می باشند.https://www.itsairanj.ir/article_110374_954a4df327644cace42f1b6859262129.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219A study of the entrepreneurial potential of cultural tourism in Iranian Qashqai nomadsبررسی پتانسیل کارآفرینی گردشگری فرهنگی در جامعه عشایر قشقایی ایران627811037610.22034/jtd.2020.110376FAسیدسعید میرواحدیاستادیار گروه کارآفرینی، دانشگاه علامه طباطباییالهام اسفندیاری بیاتکارشناسیارشد کارآفرینی دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی ،دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20160727Nomads could have a lot of attractions for domestic and foreign tourists and help tourism industry; but these days changes in nomadic life, lack of economic opportunity, cultural and environmental problems, loss of social links in one hand, and in the other hand growth and development of the country, make the condition more difficult for nomads and discourage them to continue this model of life. This present research conducted to investigate the potentials of cultural tourism entrepreneurship of Qashqai nomad’s society of Iran. The research has been done through qualitative approach via interview and observation. The participants of the study were nomad’s tourism entrepreneurs and nomadic elites. In observation phase two tribes of Qashqai nomads were observed directly. The findings show that all of the elements of nomadic life are potentials for tourism entrepreneurship. Base on the interviews, nomadic tourism lead to job creation, increase in income, traditional cloth, food, customs and handicrafts’ revival, but according to observations contrary results were found.کوچنشینی کهنترین شیوه زیست بشر است که پا برجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگترین جاذبههای این شیوه معیشت است. دیدنیهای زندگی کوچنشینی میتواند جذابیتهای بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد و به صنعت گردشگری کشور کمک کند، اما امروزه تغییر نگرش در زندگی کوچنشینی و عشایری، نبود فرصتهای اقتصادی، مشکلات فرهنگی و زیستمحیطی، شکست پیوندهای اجتماعی و مشکلات این نوع زندگی از یک طرف و رشد و توسعه کشور از سوی دیگر هر روز عرصه را بر کوچنشینان تنگتر و آنان را برای ادامه این شیوه زیستی دلزده میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پتانسیلهای کارآفرینی گردشگری قومی انجام شده است تا با شناسایی این پتانسیلها، زمینهای برای بهرهگیری از آنها برای کارآفرینی و اشتغالزایی، درآمدزایی و در نهایت فرصتی برای احیا آداب ورسوم و بهبود وضعیت معیشت مردم عشایر قشقایی از طریق گردشگری قومی فراهم گردد. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه و مشاهده انجام شده است. مصاحبه با تعداد یازده نفر از کارآفرینان گردشگری عشایری به روش گلوله برفی انجام پذیرفت. مشاهده نیز از دو تیره عشایری گردشگر پذیر به صورت مشارکتی به عمل آمد. در نهایت نتایج تحلیلها نشان داد که تمام اجزای زندگی عشایری پتانسیلی برای کارآفرینی گردشگری هستند. بر اساس نتایج مصاحبهها گردشگری عشایری موجب اشتغالزایی، احیای پوشاک، مهارتهای تولید سنتی و صنایعدستی میشود، اما مشاهدات نشان داد که گردشگری عشایری برخلاف انتظار موجب اشتغالزایی و کسب درآمد نشده است. همچنین گردشگری عشایری بر احیای پوشاک، صنایعدستی و تولیدات بومی تأثیر چندانی نداشته است.https://www.itsairanj.ir/article_110376_d3c5a3babab495e003cfafa5e80eac47.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219The Effect of Tourism Revenues on the Absorption of Foreign Direct Investment A case study of 23 countriesتاثیر درآمدهای گردشگری برجذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی مطالعه ی موردی 23 کشور جهان799711039310.22034/jtd.2020.110393FAیوسف محنت فردانشگاهJournal Article20161104Nowadays the development of tourism has been focused in all countries by public and private economic planners. Almost all countries have progressively come to this reality that for improving economic conditions, it is urgent to find new techniques to enhance their revenues. The development of tourism industry, particularly for developing countries which are facing problems like unemployment, limited currency as well as single andndash;product economy, is very important. In countries which are facing domestic resource restrictions for economic development, using foreign resources for investment and increasing tourism revenues are essential. The present study has evaluated the effect of tourism revenues on foreign direct investment of 23 countries. Panel data Eco metrics consisting of 23 countries is used to study tourism revenues along with other influential variables on foreign direct investment during 2012-2014.The results have shown that the impact of tourism revenues on foreign direct investment is positive and also meaningful. The degree of economic openness and domestic gross production per capita on the amount of foreign direct investment are positive and meaningful too, but the rate of inflation on investment is negative and meaningful.امروزه توسعه ی گردشگری مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی دولتی و خصوصی همه کشور ها قرار گرفته است. بسیاری از کشور ها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید در صدد یافتن راه های تازه ای برای افزایش درامدهای خود برآیند. توسعه ی صنعت گردشگری به ویژه برای کشور های در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری ، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند ، از اهیت زیادی برخوردار است. در کشور های که برای توسعه اقتصادی با محدودیت منابع داخلی روبرو باشند استفاده از منابع خارجی برای سرمایه گذاری و افزایش درامد های توریسم امری ضروری است. لذا با توجه به اهمیت موضوع دراین مقاله به بررسی اثر درامدهای گردشگر بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی 23 کشور عضو چشم انداز را مورد مطالعه قرار داده ایم . بدین منظور با استفاده از روش اقتصاد سنجی داده های تابلویی در یک نمونه شامل 23 کشور طی دوره 2012- 2014 اثر درامدهای گردشگر به همراه سایر متغیرهای تاثیر گذار بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی بررسی شده است. نتایج حاصل از برآورد الگو نشان می دهد که اثر درامد یاد شده بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی مثبت و معنی دار است. همچنین درجه باز بودن اقتصاد و تولید ناخالص داخلی سرانه بر میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی اثرمثبت و معنی دار،اما میزان تورم بر سرمایه گذاری اثر منفی و معنی دار دارد .https://www.itsairanj.ir/article_110393_348ec59a65f68e08b0556e41a5692e19.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219Identifying and analyzing the affecting factors of word-of-mouth advertising in destination marketing based on Rough Set Theory and Netnography (Case study: Shiraz, Isfahan, Tehran)شناسایی و تحلیل عوامل تاثیرگذار تبلیغات کلامی در بازاریابی مقاصد گردشگری با رویکرد تئوری مجموعه راف و نتنوگرافی (مطالعه موردی: شیراز، اصفهان و تهران)9811711038710.22034/jtd.2020.110387FAفاطمه سجادیاندانشجوی دکترا مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرارضا شیخدانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شاهرودمحمد احسان سوریدانش آموخته MBA دانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20160916Transfer and sharing of experiences through text ads is a feature of social networking ; So that nowadays tourists behavior in destination selection is largely influenced by the written recommendations . Analysis and interpretation of some partial comments on the Internet and virtual networks are required to use scientific tools to help managers in decision making . Netnography approach combining Rough set theory can extract patterns that govern the behavior of customers . In this study , the tourists of Shiraz, Isfahan and Tehran cities in Iran who commented in TripAdvisor.com , have been studied . Based on ethnographic approach in network and identify important factors based on results from Rosettaa software . Therefore , eight rules governing the behavior of tourists were extracted and analyzed . Finally , as a result , Attractiveness , Culture , Security , Welfare , costs and Acceptance are the most important factors are recognized .انتقال و اشتراک تجربیات از طریق تبلیغات نوشتاری به عنوان یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی محسوب می شود؛ به طوری که امروزه رفتار گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری تا حد زیادی متاثر از توصیه های نوشتاری در فضای مجازی می باشد. تحلیل و تفسیر این کامنتهای بعضاً ناقص در فضای اینترنت و شبکه های مجازی نیازمند به کارگیری ابزاری علمی می باشد تا مدیران را در تصمیم گیری آتی کمک نماید. تلفیق رویکرد نتنو گرافی و تئوری مجموعه راف می تواند الگوهای حاکم بر رفتار مشتریان را استخراج نماید که محققان در این مقاله بر روی گردشگران شهرهای شیراز، اصفهان و تهران مبتنی بر اطلاعات نوشتاری سایت TripAdvisor.comبه کار گرفته اند. بر اساس رویکرد مردم نگاری در فضای مجازی عوامل مهم شناسایی و براساس نتایج حاصل از نرم افزار Rosettaهشت قاعده حاکم بر رفتار گردشگران استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. به عنوان نتیجه کلی چشم نوازبودن، جاذبه های فرهنگی، امنیت، وضعیت رفاهی، هزینه ها، برخورد با مسافران از عوامل تاثیرگذار شناخته شدند.https://www.itsairanj.ir/article_110387_b99136b40153d1aca4019cccb538839a.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219Assessment and management karstic geomorphosits by using integrated assessment models geomorphosits (case: Cave Chalnkhjyr in Markazi Province )ارزیابی و مدیریت جامع ژئومورفوسایت های کارستیک با استفاده از تلفیق مدل های ارزیابی ژئومورفوسایت ها (مورد: غارچال نخجیر در استان مرکزی)11813611039110.22034/jtd.2020.110391FAسیاوش شایاندانشگاه تربیت مدرسحمید عمونیادانشگاه تربیت مدرسسعید رحیمی هر آبادیدانشگاه خوارزمیJournal Article20161026The main approach geo morpho tourism knowledge-oriented approach to development, protection and comprehensive management of human scientific and geomorphic assessment, that today the expansion of several sub-studies such as Geodiversity, Geoconservation, Geointerpertion and so on this branch of geomorphology has emerged. The purpose of this article is to promote science, regional development and protection of human geomorphic in the study area. the criteria and factors affecting (with the score 0-10) Cave Chalnkhjyr behavior, capabilities, this site is based on three major themes 1- knowledge acquisition geomorphology; 2- tourism infrastructure and (3) knowledge of hazards and risks; the has been evaluated. The results demonstrated the talent and knowledge of all aspects of geomorphology, with a total score 5/51 ((the maximum 60) is. In contrast, tourism infrastructure with Points 5/25 (the maximum 70) and the issue of protection with total score 34 scores (the scientific, conscious and construction of infrastructure for the sustainable development of villages and small towns in this area to develop itرویکرد اصلی دانش ژئومورفوتوریسم رویکردی است توسعه گرا، حفاظتی و علمی در ارزیابی و مدیریت جامع از میراثهای ژئومورفیک؛ که امروزه با گسترش مطالعات خود زیرشاخههای متعددی از قبیل ژئودایورسیتی (تنوع)، ژئوکانسرویشن (حفاظت)، ژئواینترپرتیشن (تفسیر) و... را در این شاخه از دانش ژئومورفولوژی پدیدار ساخته است. هدف نوشتار حاضر ارتقای علمی، توسعه ناحیهای و حفاظت از میراثهای ژئومورفیک در منطقه مورد مطالعه است. از نظر روش شناسی نوشتار حاضر میکوشد به کمک بررسی جامع از سیرمطالعات انجام شده از مدلها و روشهای ارزیابی ژئومورفوسایتها یعنی تلفیقی از مدل ها و نیز تحلیل تشابهات و تفاوتهای مدل های ارزیابی، به همراه پیمایشهای میدانی در دو مرحله از منطقه، با طرح روشی مبتنی بر معیارها و مولفههای تاثیرگذار(با امتیاز 0- 10) متناسب با رفتارشناسی غارچال نخجیر، قابلیتهای این سایت را مبتنی بر سه موضوع کلان 1- دانشافزایی ژئومورفولوژی؛ 2- زیرساختهای گردشگری و 3- دانش مخاطرات و مخاطره شناسی؛ مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج مطالعه بیانگر استعداد بالای ابعاد علمی و دانش ژئومورفولوژی با کسب مجموع امتیاز5/51 (ازحداکثر60) است. در مقابل زیرساختهای گردشگری با کسب مجموع امتیاز 5/25(از حداکثر70) و موضوع حفاظت با کسب مجموع امتیاز34 نمره (ازحداکثر100) در حال حاضر مراحل اولیه و ابتدایی چرخه مدیریتی خود را میگذراند. این در حالی است که جامعه بومی به ویژه روستاها و شهرهای مجاور(محلات، نراق و...) قادر است با بهره برداری سازمان یافته به کمک رویکردهای علمی، آگاهانه و احداث زیرساختهای توسعه پایدار روستاها و شهرهای کوچک این محوطه را به توسعه برساند.https://www.itsairanj.ir/article_110391_66ff171c3f125c8d98a2fd32b0cd4937.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219Typology of Karbala Pilgrims based on Purpose and Motivation of trip
(Case Study: Walking Fortieth)گونهشناسی زائران کربلا براساس هدف و انگیزه از سفر مطالعة موردی: پیادهروی اربعین15513746222FAمحمدحسین ایمانی خوشخوعضو هیئت علمی0000-0001-6643-1012مهدیه بددانشجوی دکتراJournal Article20170521در مطالعات گردشگری، انگیزه عاملی بسیارمهم در رفتار گردشگران برای انتخاب مقصد درنظر گرفته میشود. در این مطالعه شناسایی انگیزهها و اهداف گردشگران، در سفر زیارتی پیادهروی اربعین به کربلا، هدف عمده بوده است. تحتتأثیر انگیزهها، گردشگران انتظارات متفاوتی از محصولات سفر دارند که، در این سفر خاص، انگیزههای معنوی و کشش دورنی در انتخاب مقصد بسیار تأثیرگذار بوده است. بهمنظور مطالعة کیفی، برای طبقهبندی انگیزهها و اهداف زائران بر این سفر، روش مطالعة موردی تکابزاری استفاده گردیده است. بهمنظور جمعآوری دادهها، تکنیک مصاحبة نیمهساختاریافته با بیست نفر از افرادی که ، در سالهای 95 ـ 92، تجربة پیادهروی اربعین را از مسیر نجف تا کربلا داشتهاند انجام گرفته است. تحلیل دادهها براساس مضمونهای بهدست آمده از ترکیب میانموردی بوده است. احساسات دورنی و اعتقادات مذهبی دو عامل عمدة تصمیم به سفر بوده که هر یک، از ترکیب مضمونهای چندی، بهدست آمده است. براساس دادههای بهدست آمده، معنویات و رهایی از تعلقات مهمترین انگیزة زائران بوده است. کشش معنویِ عشق به امامحسین که در شیعیان وجود دارد تمام مشکلات سفر را قابلتحمل ساخته و هرساله جمعیت زائران روبه افزایش است.<br /> https://www.itsairanj.ir/article_46222_bb73cf374c24c9a9351bebfab11f7a36.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219The Role of Iranian Government in the Development of Tourism Economy with a Focus on Resistive Economyنقش دولت در توسعة اقتصاد گردشگری ایران با محوریت اقتصاد مقاومتی17715646223FAمنوچهر جهانیانعضو هیئت علمیJournal Article20170521صنعت گردشگری، بهمنزلة یکی از مهمترین و سودآورترین صنایع خدماتی جهان، اولویت درآمد اقتصادی کشورهای بسیاری است. در سالهای اخیر، با طرح موضوع «اقتصاد مقاومتی» بهعنوان رویکرد کلی اقتصاد ایران، تمامی فعالیتهای دولت به این موضوع معطوف و راهکاری برای رشد و توسعة اقتصاد شد. در این مقاله، باتوجهبه اهمیت جایگاه کلیدی دولت در اقتصاد و نیز در صنعت گردشگری، درمقام متولی اصلی گردشگری ایران، نقش دولت در توسعة اقتصاد گردشگری با محوریت اقتصاد مقاومتی بررسی شده است. این پژوهش بهشیوة کیفی ـ توصیفی انجام شده و محوریت بحث شاخصهای اقتصاد مقاومتی است. طی مطالعات انجام شده، مشخص شد صنعت گردشگری با این شاخصها بسیار همراستاست؛ و با مدیریت دولت و هموارسازی فعالیتها میتوان شاهد رشد صنعت گردشگری و کاهش وابستگی به اقتصاد تکمحصولی نفت بود. همچنین، با بهرهگیری از قابلیتهای صنعت گردشگری در ایران، میتوان در مسیر رشد و توسعة اقتصاد متکی بر منابع و ظرفیتهای داخلی گام برداشت.<br /> https://www.itsairanj.ir/article_46223_27c5aa28f341532d56a3479045802fff.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755320170219A Comparative Study on the Factors Contributing to the Tourism Development of Azadi and Eiffel Towersبررسی تطبیقی ابعاد مؤثر بر توسعة گردشگری برج آزادی و ایفل19517846224FAعلی حاجی نژادعضو هیئت علمیناصر عبدیکارشناس ارشدابوذر پایدارعضو هیئت علمیJournal Article20170521گردشگری شهری در جامعة شهری نقش بسیار مهمی در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ایفا میکند. نمادها، المانها، علائم ماندگار، ازجمله ساختارهای فضایی هستند، که در قالب بناها و معابر عمومی، جایگاهی خاص در گردشگری و جذب گردشگر دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی ابعاد مؤثر بر توسعة گردشگری برج آزادی و ایفل از لحاظ ساختاری و کارکردی و نهادی است. روش تحقیق پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است. ابتدا دادههای مربوط به ابعاد ساختاری ـ کارکردی و نهادی برج آزادی و ایفل، ازطریق آمار سازمانی، و سپس دادههای مربوط به عوامل مؤثر بر توسعة گردشگری برج آزادی، ازطریق توزیع پرسشنامه بین 30 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی بهدست آمد. برای تحلیل دادههای پژوهش، از سه روش تحلیل عاملی اکتشافی، T-test و مقایسة تطبیقی آمار کمّی گردشگری برجهای آزادی و ایفل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی بیانگر اهمیت بُعد مدیریتی ـ نهادی بهعنوان یکی از عوامل مهم در توسعة گردشگری برج آزادی است؛ و نتیجة حاصل از آزمون T نشاندهندة این است که تأثیر هر یک از ابعاد و عوامل، بر توسعة گردشگری برج آزادی، متفاوت است و بهترتیب عوامل نهادی ـ مدیریتی، سیاسی، کالبدی، فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی ازنظر خبرگان صاحب امر بیشترین اهمیت را در توسعة گردشگری برج آزادی دارند. همچنین، نتایج مقایسة تطبیقی آمار کمّی گردشگری برجهای آزادی و ایفل نمایانگر موفقیت برج ایفل در جذب سالانه نزدیک به هفتمیلیون گردشگر و درآمد قابلتوجه آن برای کشور فرانسه است. بازار هدف گردشگران برج آزادی، در قیاس با برج ایفل، تنوعی اندک دارد که نشان از ضعف برنامهریزی و بازاریابی این جاذبه دارد.<br /> https://www.itsairanj.ir/article_46224_82cb0f7a9b78d8d18987e17e27071b44.pdf