2024-03-29T15:03:49Z
https://www.itsairanj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5429
گردشگری و توسعه
1395
5
3
ارائه چارچوبی برای ایجاد ائتلاف در کسبوکارهای گردشگری با رویکرد فراترکیب
هاشم
آقازاده
علی
حیدری
حمید
ضرغام بروجنی
علی اصغر
شالبافیان
جهانی شدن، پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطجمعی موجب شده تا بازار رقابتی محلی در حد بازاری جهانی وسعت یابد؛ بازاری که دیگر سازمانها بهتنهایی قادر به بقا در آن نخواهند بود. دراینمیان، کسبوکارها، با تشکیل ائتلاف و توسعة همکاری، منابع خود را به اشتراک گذاشته و حیات خود را تضمین میکنند. از سوی دیگر، باتوجهبه رخدادهای اخیر کشور در حوزة سیاستهای خارجی و بکر بودن بازار گردشگری، بهنظر میرسد صنعت گردشگری را میتوان یکی از مصادیق رشد بهشمارآورد. این امر کسبوکارهای گردشگری را برای استفادة حداکثری از فرصتهای بازار ترغیب میکند و باتوجهبه وضعیت و بضاعت کسبوکارهای گردشگری کشور، اتخاذ راهبرد همکاری محتملتر است. بنابراین نیاز به همکاری در میان کسبوکارهای گردشگری شدت خواهد یافت و گام اول برای تحقق چنین امری اتخاذ ملاحظات صحیح درخصوص شکلگیری چنین ائتلافهایی است. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر ارائة چارچوب برای شکلگیری ائتلاف در کسبوکارهای گردشگری است. بدینمنظور، برای درک عمیق از پدیدة شکلگیری ائتلافها، رویکرد تفسیرگرایانه اتخاذ و از روش فراترکیب، برای تجمیع و بسط آرای پیشین، استفاده شد. روش فراترکیب یکی از روشهای کیفی تحقیق است که در آن محقق با تفسیر نتایج مطالعات پیشین به بسط مدلی جدید، در حوزهای خاص میپردازد؛ بدینترتیب، ضمن تجمیع آرای پیشین، تصویری بدیع از موضوع شکل خواهد گرفت. تحقیق حاضر منتج به تصویری کلی از مهمترین ابعاد و مؤلفههای دخیل در شکلگیری یک ائتلاف گردشگری شد.
واژههای کلیدی: گردشگری
ائتلاف
کسبوکار
فراترکیب
2017
02
19
1
24
https://www.itsairanj.ir/article_46099_1edbe12d9bc2abfc7b9092905571d96e.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
واکاوی کارایی و عملکرد بخش هتل داری استان یزد در صنعت گردشگری با استفاده از تحلیل رابطه خاکستری
مرتضی
محمودی میمند
سعیده
کتابی
امیررضا
کنجکاو منفرد
از آنجایی که موفقیت در هر سازمانی نیازمند اندازه گیری عملکرد و برنامه ریزی جهت بهبود آن میباشد. لذا، در این تحقیق تلاش شده است تا، میزان کارایی عملکرد در صنعت هتلداری استان یزد مورد ارزیابی قرار گیرد. در این راستا، با توجه به نقش مهمی که روش تحلیل پوششی دادهها در تحلیل کارایی نسبی و سنجش عملکرد صنایع گردشگری ایفا میکند در مطالعه حاضر از این تکنیک به منظور ارزیابی کارایی هتلهای منتخب استان یزد استفاده شده است. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیلی کاربردی میباشد و برای تعیین ضریب کارایی هتلها از مدلهای مضربی BCC و CCR خروجی محور و برای مقایسه و رتبه بندی واحد های کارا از تحلیل رابطه خاکستری استفاده گردیده است. یافتهها نشان داد که 5/18 درصد از هتلهای مورد بررسی بر اساس مدل CCR و 6/29 درصد براساس مدل BCC کارا و مابقی ناکارا میباشند. همچنین، هتلهای مرجع به عنوان الگوهایی برای هتلهای ناکارا معرفی و پیشنهاد شدند.
صنعت گردشگری
هتلداری
کارایی
نظریه خاکستری
2017
02
19
25
40
https://www.itsairanj.ir/article_110373_23f4ce6b243ed6acf6f18b7d003e2f8d.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
تحلیلی بر عوامل موثر در ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی (مطالعه موردی : دامنه های کوه سهند)
داود
مختاری
وحید
امامی کیا
صنعت توریسم، بسته به هدف گردشگر به انواع مختلفی طبقه بندی شده است که یکی از آنها ژئوتوریسم می باشد. دامنه های کوه سهند به دلیل ویژگی های خاص توپوگرافیکی و شرایط اقلیمی، بافت کوهستانی منحصر به فردی را جهت ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت هایی همچون پیست اسکی زمستانی به عنوان نماد ژئوتوریسم زمستانی، دارا می باشد. هدف از این پژوهش،شناسایی و تحلیل تاثیر عوامل ژئومورفولوژیکی جهت پهنه بندی دامنه های مستعد برای ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی در منطقه مورد مطالعه می باشد.در این پژوهشاز 10 شاخص شامل ارتفاع، شیب، جهت شیب، شکل دامنه، دمای سالانه، بارش سالانه ، پوشش گیاهی،حفاظت، دسترسی و ماندگاری برف استفاده شده است.نقشه های مورد استفاده در این تحقیق پس از ساخته شدن در محیط نرم افزار GISArcتوسط مدلAHPتعیین وزن شده و سپس با استفاده از مدل تاپسیس در نرم افزار GISArcمورد همپوشانی قرار گرفته و در نهایت نقشه نهایی پهنه های مستعد جهت ایجاد و توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی تهیه و استخراج شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دامنه های شمال شرقی و قسمت هایی از دامنه های شرقی جمعا با مساحت حدود 25778 متر مربع، پهنه های بسیار مستعد جهت ایجاد و یا توسعه ژئومورفوسایت های پیست اسکی زمستانی را دارا می باشند.
ژئوتوریسم
ژئومورفوسایت
پیست اسکی زمستانی
کوه سهند
2017
02
19
41
61
https://www.itsairanj.ir/article_110374_954a4df327644cace42f1b6859262129.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
بررسی پتانسیل کارآفرینی گردشگری فرهنگی در جامعه عشایر قشقایی ایران
سیدسعید
میرواحدی
الهام
اسفندیاری بیات
کوچنشینی کهنترین شیوه زیست بشر است که پا برجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگترین جاذبههای این شیوه معیشت است. دیدنیهای زندگی کوچنشینی میتواند جذابیتهای بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد و به صنعت گردشگری کشور کمک کند، اما امروزه تغییر نگرش در زندگی کوچنشینی و عشایری، نبود فرصتهای اقتصادی، مشکلات فرهنگی و زیستمحیطی، شکست پیوندهای اجتماعی و مشکلات این نوع زندگی از یک طرف و رشد و توسعه کشور از سوی دیگر هر روز عرصه را بر کوچنشینان تنگتر و آنان را برای ادامه این شیوه زیستی دلزده میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پتانسیلهای کارآفرینی گردشگری قومی انجام شده است تا با شناسایی این پتانسیلها، زمینهای برای بهرهگیری از آنها برای کارآفرینی و اشتغالزایی، درآمدزایی و در نهایت فرصتی برای احیا آداب ورسوم و بهبود وضعیت معیشت مردم عشایر قشقایی از طریق گردشگری قومی فراهم گردد. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه و مشاهده انجام شده است. مصاحبه با تعداد یازده نفر از کارآفرینان گردشگری عشایری به روش گلوله برفی انجام پذیرفت. مشاهده نیز از دو تیره عشایری گردشگر پذیر به صورت مشارکتی به عمل آمد. در نهایت نتایج تحلیلها نشان داد که تمام اجزای زندگی عشایری پتانسیلی برای کارآفرینی گردشگری هستند. بر اساس نتایج مصاحبهها گردشگری عشایری موجب اشتغالزایی، احیای پوشاک، مهارتهای تولید سنتی و صنایعدستی میشود، اما مشاهدات نشان داد که گردشگری عشایری برخلاف انتظار موجب اشتغالزایی و کسب درآمد نشده است. همچنین گردشگری عشایری بر احیای پوشاک، صنایعدستی و تولیدات بومی تأثیر چندانی نداشته است.
کارآفرینی گردشگری
گردشگری فرهنگی
گردشگری عشایری
2017
02
19
62
78
https://www.itsairanj.ir/article_110376_d3c5a3babab495e003cfafa5e80eac47.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
تاثیر درآمدهای گردشگری برجذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی مطالعه ی موردی 23 کشور جهان
یوسف
محنت فر
امروزه توسعه ی گردشگری مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی دولتی و خصوصی همه کشور ها قرار گرفته است. بسیاری از کشور ها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید در صدد یافتن راه های تازه ای برای افزایش درامدهای خود برآیند. توسعه ی صنعت گردشگری به ویژه برای کشور های در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری ، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند ، از اهیت زیادی برخوردار است. در کشور های که برای توسعه اقتصادی با محدودیت منابع داخلی روبرو باشند استفاده از منابع خارجی برای سرمایه گذاری و افزایش درامد های توریسم امری ضروری است. لذا با توجه به اهمیت موضوع دراین مقاله به بررسی اثر درامدهای گردشگر بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی 23 کشور عضو چشم انداز را مورد مطالعه قرار داده ایم . بدین منظور با استفاده از روش اقتصاد سنجی داده های تابلویی در یک نمونه شامل 23 کشور طی دوره 2012- 2014 اثر درامدهای گردشگر به همراه سایر متغیرهای تاثیر گذار بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی بررسی شده است. نتایج حاصل از برآورد الگو نشان می دهد که اثر درامد یاد شده بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی مثبت و معنی دار است. همچنین درجه باز بودن اقتصاد و تولید ناخالص داخلی سرانه بر میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی اثرمثبت و معنی دار،اما میزان تورم بر سرمایه گذاری اثر منفی و معنی دار دارد .
واژگان کلیدی: توسعه اقتصادی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی
درامدهای گردشگر
داده های تابلویی
2017
02
19
79
97
https://www.itsairanj.ir/article_110393_348ec59a65f68e08b0556e41a5692e19.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
شناسایی و تحلیل عوامل تاثیرگذار تبلیغات کلامی در بازاریابی مقاصد گردشگری با رویکرد تئوری مجموعه راف و نتنوگرافی (مطالعه موردی: شیراز، اصفهان و تهران)
فاطمه
سجادیان
رضا
شیخ
محمد احسان
سوری
انتقال و اشتراک تجربیات از طریق تبلیغات نوشتاری به عنوان یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی محسوب می شود؛ به طوری که امروزه رفتار گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری تا حد زیادی متاثر از توصیه های نوشتاری در فضای مجازی می باشد. تحلیل و تفسیر این کامنتهای بعضاً ناقص در فضای اینترنت و شبکه های مجازی نیازمند به کارگیری ابزاری علمی می باشد تا مدیران را در تصمیم گیری آتی کمک نماید. تلفیق رویکرد نتنو گرافی و تئوری مجموعه راف می تواند الگوهای حاکم بر رفتار مشتریان را استخراج نماید که محققان در این مقاله بر روی گردشگران شهرهای شیراز، اصفهان و تهران مبتنی بر اطلاعات نوشتاری سایت TripAdvisor.comبه کار گرفته اند. بر اساس رویکرد مردم نگاری در فضای مجازی عوامل مهم شناسایی و براساس نتایج حاصل از نرم افزار Rosettaهشت قاعده حاکم بر رفتار گردشگران استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. به عنوان نتیجه کلی چشم نوازبودن، جاذبه های فرهنگی، امنیت، وضعیت رفاهی، هزینه ها، برخورد با مسافران از عوامل تاثیرگذار شناخته شدند.
تئوری مجموعه راف
سیگنال های رفتاری
نتنوگرافی
شبکه های اجتماعی
گردشگری
2017
02
19
98
117
https://www.itsairanj.ir/article_110387_b99136b40153d1aca4019cccb538839a.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
ارزیابی و مدیریت جامع ژئومورفوسایت های کارستیک با استفاده از تلفیق مدل های ارزیابی ژئومورفوسایت ها (مورد: غارچال نخجیر در استان مرکزی)
سیاوش
شایان
حمید
عمونیا
سعید
رحیمی هر آبادی
رویکرد اصلی دانش ژئومورفوتوریسم رویکردی است توسعه گرا، حفاظتی و علمی در ارزیابی و مدیریت جامع از میراثهای ژئومورفیک؛ که امروزه با گسترش مطالعات خود زیرشاخههای متعددی از قبیل ژئودایورسیتی (تنوع)، ژئوکانسرویشن (حفاظت)، ژئواینترپرتیشن (تفسیر) و... را در این شاخه از دانش ژئومورفولوژی پدیدار ساخته است. هدف نوشتار حاضر ارتقای علمی، توسعه ناحیهای و حفاظت از میراثهای ژئومورفیک در منطقه مورد مطالعه است. از نظر روش شناسی نوشتار حاضر میکوشد به کمک بررسی جامع از سیرمطالعات انجام شده از مدلها و روشهای ارزیابی ژئومورفوسایتها یعنی تلفیقی از مدل ها و نیز تحلیل تشابهات و تفاوتهای مدل های ارزیابی، به همراه پیمایشهای میدانی در دو مرحله از منطقه، با طرح روشی مبتنی بر معیارها و مولفههای تاثیرگذار(با امتیاز 0- 10) متناسب با رفتارشناسی غارچال نخجیر، قابلیتهای این سایت را مبتنی بر سه موضوع کلان 1- دانشافزایی ژئومورفولوژی؛ 2- زیرساختهای گردشگری و 3- دانش مخاطرات و مخاطره شناسی؛ مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج مطالعه بیانگر استعداد بالای ابعاد علمی و دانش ژئومورفولوژی با کسب مجموع امتیاز5/51 (ازحداکثر60) است. در مقابل زیرساختهای گردشگری با کسب مجموع امتیاز 5/25(از حداکثر70) و موضوع حفاظت با کسب مجموع امتیاز34 نمره (ازحداکثر100) در حال حاضر مراحل اولیه و ابتدایی چرخه مدیریتی خود را میگذراند. این در حالی است که جامعه بومی به ویژه روستاها و شهرهای مجاور(محلات، نراق و...) قادر است با بهره برداری سازمان یافته به کمک رویکردهای علمی، آگاهانه و احداث زیرساختهای توسعه پایدار روستاها و شهرهای کوچک این محوطه را به توسعه برساند.
ژئومورفوسایت
پایداری محیط
مخاطره شناسی
مناطق کارستیک
غار چال نخجیر
2017
02
19
118
136
https://www.itsairanj.ir/article_110391_66ff171c3f125c8d98a2fd32b0cd4937.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
گونهشناسی زائران کربلا براساس هدف و انگیزه از سفر مطالعة موردی: پیادهروی اربعین
محمدحسین
ایمانی خوشخو
مهدیه
بد
در مطالعات گردشگری، انگیزه عاملی بسیارمهم در رفتار گردشگران برای انتخاب مقصد درنظر گرفته میشود. در این مطالعه شناسایی انگیزهها و اهداف گردشگران، در سفر زیارتی پیادهروی اربعین به کربلا، هدف عمده بوده است. تحتتأثیر انگیزهها، گردشگران انتظارات متفاوتی از محصولات سفر دارند که، در این سفر خاص، انگیزههای معنوی و کشش دورنی در انتخاب مقصد بسیار تأثیرگذار بوده است. بهمنظور مطالعة کیفی، برای طبقهبندی انگیزهها و اهداف زائران بر این سفر، روش مطالعة موردی تکابزاری استفاده گردیده است. بهمنظور جمعآوری دادهها، تکنیک مصاحبة نیمهساختاریافته با بیست نفر از افرادی که ، در سالهای 95 ـ 92، تجربة پیادهروی اربعین را از مسیر نجف تا کربلا داشتهاند انجام گرفته است. تحلیل دادهها براساس مضمونهای بهدست آمده از ترکیب میانموردی بوده است. احساسات دورنی و اعتقادات مذهبی دو عامل عمدة تصمیم به سفر بوده که هر یک، از ترکیب مضمونهای چندی، بهدست آمده است. براساس دادههای بهدست آمده، معنویات و رهایی از تعلقات مهمترین انگیزة زائران بوده است. کشش معنویِ عشق به امامحسین که در شیعیان وجود دارد تمام مشکلات سفر را قابلتحمل ساخته و هرساله جمعیت زائران روبه افزایش است.
واژههای کلیدی: گردشگری دینی
زائر ـ گردشگر
انگیزة شخصی
احساسات درونی
اعتقادات مذهبی
2017
02
19
155
137
https://www.itsairanj.ir/article_46222_bb73cf374c24c9a9351bebfab11f7a36.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
نقش دولت در توسعة اقتصاد گردشگری ایران با محوریت اقتصاد مقاومتی
منوچهر
جهانیان
صنعت گردشگری، بهمنزلة یکی از مهمترین و سودآورترین صنایع خدماتی جهان، اولویت درآمد اقتصادی کشورهای بسیاری است. در سالهای اخیر، با طرح موضوع «اقتصاد مقاومتی» بهعنوان رویکرد کلی اقتصاد ایران، تمامی فعالیتهای دولت به این موضوع معطوف و راهکاری برای رشد و توسعة اقتصاد شد. در این مقاله، باتوجهبه اهمیت جایگاه کلیدی دولت در اقتصاد و نیز در صنعت گردشگری، درمقام متولی اصلی گردشگری ایران، نقش دولت در توسعة اقتصاد گردشگری با محوریت اقتصاد مقاومتی بررسی شده است. این پژوهش بهشیوة کیفی ـ توصیفی انجام شده و محوریت بحث شاخصهای اقتصاد مقاومتی است. طی مطالعات انجام شده، مشخص شد صنعت گردشگری با این شاخصها بسیار همراستاست؛ و با مدیریت دولت و هموارسازی فعالیتها میتوان شاهد رشد صنعت گردشگری و کاهش وابستگی به اقتصاد تکمحصولی نفت بود. همچنین، با بهرهگیری از قابلیتهای صنعت گردشگری در ایران، میتوان در مسیر رشد و توسعة اقتصاد متکی بر منابع و ظرفیتهای داخلی گام برداشت.
واژههای کلیدی: صنعت گردشگری
دولت
اقتصاد مقاومتی
2017
02
19
177
156
https://www.itsairanj.ir/article_46223_27c5aa28f341532d56a3479045802fff.pdf
گردشگری و توسعه
1395
5
3
بررسی تطبیقی ابعاد مؤثر بر توسعة گردشگری برج آزادی و ایفل
علی
حاجی نژاد
ناصر
عبدی
ابوذر
پایدار
گردشگری شهری در جامعة شهری نقش بسیار مهمی در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ایفا میکند. نمادها، المانها، علائم ماندگار، ازجمله ساختارهای فضایی هستند، که در قالب بناها و معابر عمومی، جایگاهی خاص در گردشگری و جذب گردشگر دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی ابعاد مؤثر بر توسعة گردشگری برج آزادی و ایفل از لحاظ ساختاری و کارکردی و نهادی است. روش تحقیق پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است. ابتدا دادههای مربوط به ابعاد ساختاری ـ کارکردی و نهادی برج آزادی و ایفل، ازطریق آمار سازمانی، و سپس دادههای مربوط به عوامل مؤثر بر توسعة گردشگری برج آزادی، ازطریق توزیع پرسشنامه بین 30 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی بهدست آمد. برای تحلیل دادههای پژوهش، از سه روش تحلیل عاملی اکتشافی، T-test و مقایسة تطبیقی آمار کمّی گردشگری برجهای آزادی و ایفل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی بیانگر اهمیت بُعد مدیریتی ـ نهادی بهعنوان یکی از عوامل مهم در توسعة گردشگری برج آزادی است؛ و نتیجة حاصل از آزمون T نشاندهندة این است که تأثیر هر یک از ابعاد و عوامل، بر توسعة گردشگری برج آزادی، متفاوت است و بهترتیب عوامل نهادی ـ مدیریتی، سیاسی، کالبدی، فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی ازنظر خبرگان صاحب امر بیشترین اهمیت را در توسعة گردشگری برج آزادی دارند. همچنین، نتایج مقایسة تطبیقی آمار کمّی گردشگری برجهای آزادی و ایفل نمایانگر موفقیت برج ایفل در جذب سالانه نزدیک به هفتمیلیون گردشگر و درآمد قابلتوجه آن برای کشور فرانسه است. بازار هدف گردشگران برج آزادی، در قیاس با برج ایفل، تنوعی اندک دارد که نشان از ضعف برنامهریزی و بازاریابی این جاذبه دارد.
واژههای کلیدی: گردشگری
توسعة گردشگری
ابعاد توسعه
برج آزادی
برج ایفل
2017
02
19
195
178
https://www.itsairanj.ir/article_46224_82cb0f7a9b78d8d18987e17e27071b44.pdf