انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
اثر شاخص های فرهنگی بر جریان توریسم کشورهای خاورمیانه: رهیافت گشتاور تعمیمیافته سیستمی (GMM)
1
17
FA
سارا
معصوم زاده سوره
دانشگاه تبریز
مهدی
شیرافکن لمسو
دانشگاه دریاوردی و علوم دریایی چابهار
mehdieconomy84@gmail.com
صنعت گردشگری یکی از صنایع با درآمد بالا بهشمار میرود که نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها ایفا مینماید. در این راستا، با وجود مطرح شدن شاخصهای فرهنگی (حجاب و پوشش اجباری، مذهب، زبان مشترک) بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر جریان گردشگری، کمتر پژوهشی در رابطه با اثر شاخصهای فرهنگی بر جریان گردشگری انجام گرفته است. لذا در این مطالعه به بررسی اثرات شاخصهای فرهنگی بر جریان گردشگری کشورهای خاورمیانه شامل بحرین، قبرس، مصر، ایران، عراق، اسرائیل، اردن، لبنان، قطر، کویت، امارات متحده ی عربی، سوریه، عربستان سعودی، یمن، ترکیه و عمان پرداخته میشود. در این پژوهش از روش گشتاور تعمیم یافته سیستمی جهت بررسی اثر شاخصهای فرهنگی در جذب گردشگران خارجی کشورهای خاورمیانه طی سالهای 2013-1993 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که شاخصهای فرهنگی مذهب و زبان مشترک اثر مثبت و معنی دار بر جریان گردشگری خارجی داشته و شاخص فرهنگی حجاب و پوشش اجباری اثر منفی و معنی دار بر جریان ورود گردشگری خارجی دارد. همچنین در رابطه با اثر سایر متغیرهای توضیحی وارد شده در مدل بر جریان گردشگری میتوان اذعان نمود که رژیم ارزی ثابت، مستعمره بودن، تجارت، تولید ناخالص داخلی، مسافت، جمعیت اثر مثبت و معنی دار بر جریان ورود گردشگری بین المللی کشورهای خاورمیانه داشته و متغیرهای نرخ ارز مؤثر و نرخ ارز، اثر منفی و معنی دار بر جریان ورود گردشگری کشورهای مورد مطالعه داشته است.
شاخصهای فرهنگی,جریان گردشگری,کشورهای خاورمیانه,رهیافت گشتاور تعمیم یافته سیستمی
https://www.itsairanj.ir/article_55225.html
https://www.itsairanj.ir/article_55225_1151132b8ffc40058aaf05673d73eabd.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
ارزیابی روابط درونی بین توانمندسازهای گردشگری پزشکی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)
18
38
FA
ساناز
منصوریار
گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، تهران، ایران
sanazmansooryar@yahoo.com
محمد رضا
شجاعی
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m.reza_shojaei@yahoo.com
احسان
ساده
0000-0002-9120-7984
گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
e.sadeh@yahoo.com
توسعه گردشگری پزشکی باعث بهبود اشتغالزایی و موجب افزایش جذب بیماران در سطح ملی و بین المللی میگردد. براساس آمار، ایران با وجود مزیتها وتوانمندیها در زمینه گردشگریپزشکی، به دلیلعدم شناخت و توجه به عوامل موثر بر توسعهی گردشگری پزشکی (توانمندسازها)، نتوانسته از جایگاه مناسبی در این صنعت برخوردار شود. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی روابط بین توانمندسازهای گردشگری پزشکی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری است.جامعه پژوهش را خبرگان گردشگریپزشکی به تعداد 15 نفر تشکیل میدهند. پژوهش از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر نتایج کاربردی است. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.با مرور جامع پیشینه پژوهش و نظرخواهی از خبرگان، تعداد ۱۵ توانمندساز گردشگری پزشکیدر ایران شناسایی و سپس روابط درونی بین این توانمندسازها با استفاده از روش ISM، بررسی گردید. پس از تحلیل دادهها، این توانمندسازها در6 سطح مختلف طبقهبندی شدند. توانمندساز سیاست سلامت ملی در سطح زیرین (سطح6) قرارگرفت،که اساسیترین و مهمترین توانمندساز در مدلتوسعهیگردشگریپزشکیایران میباشد،که بهطور مستقیمو غیرمستقیم بر سایر توانمندسازها تاثیرمیگذارد، از این رو ضروری است مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرارگیرد. نتایج این پژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری پزشکی،تصمیمات هوشمندانهتری اتخاذ و مسیر مناسب تری را جهت توسعه این صنعت در ایران، انتخاب نمایند.
گردشگریسلامت,گردشگریپزشکی,کیفیت خدمات درمانی,توانمندسازها,مدلسازیساختاری تفسیری(ISM)
https://www.itsairanj.ir/article_55226.html
https://www.itsairanj.ir/article_55226_6cee2205513a27ec7e404c4c68146943.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
ارزیابی عوامل جذب گردشگران درمانی با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی فازی (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی)
39
57
FA
اکبر
قاسمی یالقوزآغاج
0000-0002-3859-6888
دفتر مرکزی جهاددانشگاهی
azeritourism@gmail.com
احمد
اسدزاده
دانشیار گروه اقتصاد - دانشگاه تبریز
assadzadeh@gmail.com
محمدحسین
ایمانی خوشخو
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی
mohammad.h.imani@gmail.com
یونس
جبارزاده
عضو هیا علمی دانشگاه تبریز
yjabarzade@tabrizu.ac.ir
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب گردشگران درمانی در استان آذربایجان شرقی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی و جامعه آماری این تحقیق، مدیران و کارشناسان خبره در گردشگری سلامت و درمان بود. تعداد 10 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. عوامل جذب گردشگران درمانی عبارتند از: شاخص های هزینه، کیفیت، مقصد و زیرساخت های فنی و تخصصی. این شاخص ها ابتدا به تایید خبرگان و کارشناسان رسید، سپس با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره DEMATEL و ANP فازی، ماتریس ارتباطات درونی بین شاخص ها و اهمیت آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق بیانگر این است که از میان 24 شاخص شناسایی شده، تعداد 12 زیرشاخص به عنوان شاخص های موثر بر جذب گردشگران درمانی شناسایی و ارزیابی گردید. همچنین شاخص مربوط به مقصد دارای کمترین تاثیرگذاری و بیشترین تاثیرپذیری می باشد و تحت تاثیر سایر شاخص ها قرار دارد. نتایج نشان می دهد زیرشاخص های هزینه پایین درمان، مناسب بودن قیمت خدمات، هزینه های پایین سفر و حمل و نقل، هزینه پایین مراقبت های بهداشتی، هزینه پایین محل اقامت، اعتبار و شهرت پزشکان متخصص، توصیه اقوام و دوستان از کیفیت پزشکان، کیفیت بالای درمان، بازاریابی، تبلیغات و برند خدمات بهداشتی و درمانی منطقه، وجود امکانات برای مشاوره پزشکی با بیمار خارجی قبل و بعد از درمان، وجود استانداردهای بین المللی بیمارستان ها و مدرن بودن تجهیزات پزشکی منطقه، بیش از 60 درصد از وزن و اهمیت عوامل جذب گردشگران درمانی را دارا می باشند.
توسعه گردشگری درمانی,گردشگران درمانی,تصمیم گیری چندمعیاره فازی
https://www.itsairanj.ir/article_55227.html
https://www.itsairanj.ir/article_55227_d7509b430cf8a09d1db20d725f56d1a0.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
تحلیل نقش عوامل رانشی و کششی در توسعه گردشگری مذهبی در شهر مقدس قم
58
79
FA
معصومه
عربشاهی
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد ایران
marabshahi@imamreza.ac.ir
امید
بهبودی
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
behboodi_omid276@yahoo.com
سیدمحمدامین
کشفی
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
tsmak2003@yahoo.com
انگیزش اصلیترین مفهوم در شناخت رفتار مصرفکننده و انتخاب مقصد گردشگری معرفی میشود. در حقیقت با شناخت نظام رفتاری و تقاضای گردشگری که برگرفته از عوامل انگیزشی سفر و یا همان عوامل رانشی و کششی است، میتوان نظام فضایی گردشگری را منطبق بر تقاضای موجود برنامهریزی نمود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر عوامل انگیزشی رانشی و کششی و اولویت بندی آنها در توسعه گردشگری شهر مقدس قم میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از شاخهی میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش گردشگران سفر کرده به شهر قم در محدوده زمانی بهار و تابستان 95 بوده است؛ با توجه به نامحدود بودن جامعه، نمونه آماری 384 نفر مشخص شد. داده ها و اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Tتک نمونه ای، آزمون فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بعد رانشی تاثیر بیشتری نسبت به بعد کششی در توسعه صنعت گردشگری شهر قم دارد. همچنین یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی مولفه جدیدی به نام «ایمانجو ـ خودشکوفایی» را برای بعد رانشی و مولفه «جاذبههای مذهبی ـ فرهنگی» را برای بعد کششی معرفی کرده است. نهایتاً مشخص شد مولفههای «ایمانجو ـ خودشکوفایی»، «بودن با خانواده» و «گریز و استراحت» در بعد رانشی و «دسترسی» و «جاذبههای مذهبی ـ فرهنگی» در بعد کششی، در اولویت نیازهای انگیزشی گردشگران قرار دارند.
گردشگری مذهبی,انگیزش,عوامل رانشی,عوامل کششی
https://www.itsairanj.ir/article_55229.html
https://www.itsairanj.ir/article_55229_308824a3bcf0522e29d547c824553433.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
تأثیر برندسازی داخلی بر عملکرد برند در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای بینالمللی لاله و پارسیان استقلال در شهر تهران)
80
99
FA
مهدی
ابراهیمی نژاد
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
ebrahimi.nejad@uk.ac.ir
مهدی
دهقانی سلطانی
0000-0002-8022-894X
دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
ma.dehghani22@yahoo.com
حسین
فارسی زاده
دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
h.farsizadeh@semnan.ac.ir
امین
همتی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و کارمند دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
hemmati@staff.semnan.ac.ir
نظر به اهمیت نقش کارکنان در انتقال پیمان برند سازمان به مشتریان به ویژه در سازمانهای خدماتی این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برندسازی داخلی بر عملکرد برند با تبیین نقش هویت، تعهد و وفاداری به برند انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان هتلهای بینالمللی لاله و پارسیان استقلال در شهر تهران و در سه ماهه اول سال 1396 بوده و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران استفاده شده است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی سازه و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که برندسازی داخلی به صورتی مثبت جنبههای نگرشی و رفتاری کارکنان در تحویل و تحقق وعدههای برند به مشتریان را تحت تاثیر خود قرار میدهد. از آنجایی که تعهد کارکنان به برند، ارتباط معناداری با عملکرد برند کارکنان دارد، به عنوان عامل میانجی موثر بر ارتباط بین برندسازی داخلی و عملکرد برند کارکنان تایید شد. علاوه بر این، بر طبق نتایج این مطالعه، هویت برند پیشران تعهد به برند، و تعهد به برند زمینهساز وفادارای کارکنان به برند میباشد.
برندسازی داخلی,هویت برند,وفاداری به برند,تعهد به برند,عملکرد برند
https://www.itsairanj.ir/article_55230.html
https://www.itsairanj.ir/article_55230_b633465f62fd3e2b1abea6f8315ea986.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
مطالعه وضعیت سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با شکلگیری شبکه در کسبوکارهای گردشگری (مورد مطالعه: آژانسهای گردشگری شهر تهران)
100
115
FA
افسانه
پورجم
استادیار دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
pourjam.a@gmail.com
سپیده
ناطقی
کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ
s.nateghi1994@gmail.com
شبکهها در جوامع مدرن امروزی بسیار فراگیرند و میتوانند در موفقیت کارآفرینانة سازمانها نقشآفرینی کنند؛ اما شکلگیری و تداوم آنها، نیازمند بسترهای مناسب ازجمله وجود سرمایة اجتماعی است. شبکهها اگرچه در تقویت سرمایة اجتماعی مؤثرند، اما وجود سطحی از سرمایة اجتماعی نیز، برای شکلگیری آنها ضرورت دارد. در پژوهش حاضر، با درنظرگرفتن اهمیت سرمایة اجتماعی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانها و نیز، افزایش سطح عملکرد کسبوکارهای گردشگری در حالت شبکهای، وضعیت موجود سرمایة اجتماعی و میزان شکلگیری شبکهها در آژانسهای گردشگری بررسی و تحلیل شده است. دادهها ازطریق پرسشنامه گردآوری گردیده و درمیان 200 نفر از کارکنان و مدیران آژانسها، با روش نمونهگیری تصادفی، توزیع شده و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون T تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که سرمایة اجتماعی و میزان شکلگیری شبکه در بین آژانسها از وضعیت مطلوبی برخوردار است و بین ابعاد سرمایة اجتماعی (ابعاد شناختی، ساختاری و رابطهای) و شکلگیری شبکه رابطة معناداری وجود دارد. براساس نتایج بهدستآمده، تأثیر بعد رابطهای بر شکلگیری شبکهها بیشتر بوده است.
"گردشگری","سرمایه اجتماعی","شبکه","کسب و کار گردشگری","آژانس های گردشگری"
https://www.itsairanj.ir/article_55231.html
https://www.itsairanj.ir/article_55231_12f779f1a46beeacda53a40c0cbd4ab1.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
ارائه ی مدل ارزش ویژه برند مشتری محور در مقصد گردشگری سرعین
116
138
FA
زینب
محمودی پاچال
0000-003-4941-774x
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی
z.mahmoodipachal65@gmail.com
قاسم
زارعی
عضو هیات علمی گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
info@drgz.ir
محمد
باشکوه اجیرلو
عضو هیات علمی گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
mohammadbashokouh@gmail.com
نظر به اهمیت ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری، و اینکه مقصد گردشگری سرعین بهعنوان یکی از هفت قطب گردشگری کشور معرفی شده است؛ مطالعهی حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری سرعین، به ارزیابی گردشگران داخلی از ارزش ویژه برند این مقصد گردشگری با استفاده از متغیرهای مدل بوو، باسر و بالاغلو (2009) پرداخته است. پژوهش از نوع بنیادی بوده و جامعهی آماری پژوهش، گردشگران داخلی سرعین در بازه زمانی 15 اردبیهشت تا 5 خرداد ماه 1395 بوده است؛ که نظر 384 نفر از این جامعه، بهعنوان نمونهی آماری از طریق پرسشنامهی پژوهش، با استفاده از روش معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSSو AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از تأیید تمام فرضیههای پژوهش بوده است؛ در نتیجه، آگاهی از برند مقصد، تصویر برند مقصد، کیفیت ادراکشده برند مقصد، ارزش ادراکشده برند مقصد و وفاداری به برند مقصد بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری سرعین تأثیر داشتهاند و از این میان آگاهی از برند کمترین و وفاداری به برند بیشترین تأثیر را بر آن دارد.
تصویر برند,آگاهی برند,کیفیت برند,وفاداری به برند,ارزش ویژه برند
https://www.itsairanj.ir/article_55232.html
https://www.itsairanj.ir/article_55232_ba8a4dba655192a3994e4e3fb647a3d0.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
برنامهریزی توسعة گردشگری کشاورزی جامعهمحور با استفاده از چارچوب مشارکتیSOAR (مورد مطالعه: روستای دیزج شاهرود)
139
153
FA
محمد
نجارزاده
0000-0001-7430-2456
مدیریت گردگشری، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
mnajjarzadeh@semnan.ac.ir
ذبیح الله
ترابی
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
zabih.tirabi@ut.ac.ir
گردشگری جامعهمحور بر مشارکت بالای جوامع محلی با توجه به اصول توسعه پایدار تأکید دارد. چارچوب مشارکتی سوار (SOAR) نیز سعی در جلب مشارکت فعال همه ذینفعان در سراسر فرایند برنامهریزی دارد؛ بنابراین در این پژوهش سعی شد برای برنامهریزی گردشگری کشاورزی جامعهمحور از چارچوب مشارکتی سوار استفاده شود. گردآوری اطلاعات از طریق برگزاری جلسات گروههای بحث از سه گروه شش نفره ذینفع (کشاورزان و دامداران، نخبگان و مدیران محلی و شهرستانی) بهدستآمده است. درنهایت ذینفعان به همراه مدیران گروهها که بهعنوان تسهیلگر فعالیت داشتند، در چهار مرحله به بررسی قوتها، فرصتها، آرمانها و نتایج اجرایی توسعه گردشگری کشاورزی پرداختهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که چارچوب سوار فرایندی علمی و جامعهمحور است. درواقع این فرایند میتواند همه ذینفعان ازجمله کشاورزان را از حالت انفعال خارج کند و با تقسیم قدرت و مسئولیتپذیر کردن آنها بر اساس علایق، همه آنها را توانمند نماید. بر این اساس، جامعه محلی با دیگر ذینفعان و همراه با رویکردهای آموزشی تسهیلگران به نتایج اجرایی برای توسعه گردشگری کشاورزی در روستای دیزج دست یافتند. و نهایتا همه گروهها ذینفع داوطلبانه با تقسیم وظایف، موظف به اجرای این برنامه با توجه به اصول پایداری شدند.
گردشگری کشاورزی,مشارکت,روستای دیزج
https://www.itsairanj.ir/article_55233.html
https://www.itsairanj.ir/article_55233_5d9ab74a1fbf3a536746233c57ff0053.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
تحلیل نقش خدمات و زیرساختهای گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران (مورد مطالعه: مناطق روستایی شهرستان ساوجبلاغ)
154
176
FA
صدیقه
کیانی سلمی
کاشان
s.kiani@kashanu.ac.ir
محمدرضا
بسحاق
محقق همکار با مجلس شورای اسلامی
m.r.boshagh@gmail.com
برای مدیران گردشگری، شناسایی راههای وصول به اهداف صنعت گردشگری می تواند نقطه عطفی در برنامه ریزی توسعه گردشگری باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش بررسی آن توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است. هدف، تحلیل اثر امکانات و زیرساختهای گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران در مناطق روستایی شهرستان ساوجبلاغ است. جامعه آماری تحقیق گردشگران روستایی شهرستان و حجم نمونه محاسبه شده با استفاده از نرم افزار Sample power، 200 نفر است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای است که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به تأیید رسید. به منظور حصول به اهداف پژوهش از آزمون های آماری تی در نرم افزار SPSS استفاده شده است. در راستای تشخیص متغیرها و عوامل تبیین کننده زیرساختها و امکانات گردشگری و اثر آن بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS استفاده و با توجه به مبانی تئوریکی تحقیق مدل ساختاری تنظیم شد. نتایج نشان می دهد از نگاه گردشگران امکانات و زیرساختهای گردشگری در حد مناسب و رضایتبخشی قرار ندارند. یافته های حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن است اثرگذاری عامل پنهان زیرساخت های گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران با بارعاملی 74/0 معنادار بوده است. سطح معناداری 002/0 برای این اثرگذاری نشانگر حمایت داده های تجربی از ارتباط بین دو شاخص مذکور در سطح اطمینان 95 درصد است.
زیرساخت های گردشگری,رضایتمندی گردشگر,وفاداری,شهرستان ساوجبلاغ,استان البرز
https://www.itsairanj.ir/article_55235.html
https://www.itsairanj.ir/article_55235_0a1ddeb95bda91dc566a9bd8ea23859a.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
6
3
2017
12
21
عوامل موثر بر توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه مردم محلی (مورد مطالعه: دهستان سردابه شهرستان اردبیل)
177
198
FA
وکیل
حیدری ساربان
دانشگاه محقق اردبیلی
parlaheid@gmail.com
هدف این مقاله عوامل بهبود توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه مردم محلی دهستان سردابه از توابع شهرستان اردبیل می باشد. در مرحله نخست، عوامل بهبود توسعه گردشگری روستایی محدوده مورد مطالعه، از دیدگاه نخبگان محلی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد شناسایی قرار گرفت. برای نیل به این مقصود، با 35 نفر از ساکنان منطقه مورد مطالعه که دارای تحصیلات دانشگاهی با حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم بودند، مصاحبه های جداگانه ای به عمل آمد. در مرحله دوم تحقیق، برای شناخت و تحلیل دیدگاه اجتماعات روستایی و میزان توافق نظری آنها با نتایج مرحله نخست، 33 علت شناسایی شده مبنای طراحی پرسش نامه به روش لیکرت، قرار گرفت. گفتنی است جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، شامل کل روستاییان بالای 15 سال ساکن در مناطق روستایی مهم ترین عوامل بهبود گردشگری روستایی از دیدگاه روستاییان در منطقه مورد مطالعه شامل چهار مولفه (آموزشی و تبلیغات، حمایت طرف عرضه و اقدام مداخله ای دولت، تقویت زیرساخت ها و مطلوبیت اجتماعی جمعی و سرمایه روان شناختی و تقویت مشارکت) است که مقدار واریانس و واریانس تجمعی تبیین شده توسط این چهار عامل 31/48می باشد. و در نهایت، بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
توسعه روستایی,عوامل بهبود گردشگری,گردشگری روستایی,دهستان سردابه,شهرستان اردبیل
https://www.itsairanj.ir/article_55236.html
https://www.itsairanj.ir/article_55236_20e8161c61ce81d886b8499a1966a0fc.pdf