انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
5
2
2016
11
21
تعیین عوامل موثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری، مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی
1
16
FA
علیرضا
احمدی
دانشگاه دکشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستان
a.r.ahmadi13@gmail.com
عبدالعظیم
آجیلی
دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستان
azimaj53@yahoo.com
معصومه
فروزانی
دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستان
m.forouzani@yahoo.com
مسعود
یزدان پناه
دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستان
masoudyazdan@gmail.com
10.22034/jtd.2020.110375
وفاداری گردشگری به مقصد خاص یک موضوع کلیدی در مدیریت گردشگری است. به طوری که امروزه مفهوم وفاداری به عنوان یک نیروی محرک اصلی و یکی از شاخص های مهم موفقیت در بازاریابی و منابع گردشگری به رسمیت شناخته شده است.این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا و لالی انجام شد. در این پژوهش حجم نمونه شامل 250 نفر از گردشگران ورودی به مناطق گردشگری در سال 1394 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام گرفت. روایی پرسشنامه توسط متخصصان امر و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ تأئید شد.میزان ضریب آلفای کرونباخ بین 780/0تا 945/0 به دست آمد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که متغیر وفاداری با متغیرهای انتظارات، کیفیت درک شده، ارزش درک شده، وجهه استنباط شده، تعهد و رضایت رابطه آماری معنی داری دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد سه متغیر رضایت، تعهد و تصویر (وجهه استنباط شده) قادرند در مجموع 6/69 درصد از تغییرات در متغیر وفاداری را تببین کنند.
گردشگران,مناطق گردشگری,رضایت,وفاداری,مدل رضایتمندی
https://www.itsairanj.ir/article_110375.html
https://www.itsairanj.ir/article_110375_c9e6739dba10ac7cbc954d0c9866b787.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
5
2
2016
11
21
ارایه مدل امکان سنجی محصولات گردشگری خلاق در چارچوب کارت امتیازی متوازن
17
34
FA
علی
محمدی
دانشگاه شیراز
amohamadi@shirazu.ac.ir
معصومه
محرر
دانشگاه شیراز
moharrer@shirazu.ac.ir
محمد صادق
باباخانی فرد
دانشگاه شیراز
s.sbabakhani@rose.shirazu.ac.ir
10.22034/jtd.2020.110392
گردشگری خلاق در ابتدا به عنوان یک گردشگری دنج مطرح شد که عبارت بود از نوعی گردشگری که به گردشگران این امکان را می دهد تا پتانسیل خلاقانه خود را توسعه بخشند. با توسعه گردشگری خلاق، قلمرو و تنوع گردشگری تحت پوشش آن، گسترش می یابد، به طوری که اخیراً این مفهوم به کلیه فعالیت های خلاقانه دانش بنیانی اطلاق می گردد که محصولات فرهنگی، مفاهیم خلاق و تجربیات ناملموس و معنادار تولید می نماید. باوجود اینکه گردشگری خلاق دارای پتانسیل بالایی برای خلق ارزش می باشد، اما تحقیقات مدیریتی کمی در این زمینه صورت گرفته است؛ بنابراین این پژوهش درصدد است تا یک چارچوب مدیریتی برای امکان سنجی محصولات گردشگری خلاق، فراهم نماید.این پژوهش برای پاسخ به این سوالات طراحی شده است: چه شاخص هایی برای ارزیابی و معرفی محصولات گردشگری خلاق ضروری است؟ و وزن و اهمیت هریک از این شاخص ها در چارچوب کارت امتیازمتوازن چیست؟ با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به عنوان روش کیفی در مرحله اول و روش غربالگری فازی و تحلیل سلسله مراتب فازی به عنوان روش های کمی در مرحله دوم، استراتژی تحقیق آمیخته به خدمت گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید دانشگاهی، دست اندرکاران و متصدیان در زمینه گردشگری می باشد که نمونه آن شامل 8 متخصص به صورت هدفمند است. این مطالعه، 56 شاخص را برای تشکیل مدل ارزیابی محصولات گردشگری خلاق، پیشنهاد می کند که وزن ابعاد مدل طراحی شده به ترتیب اهمیت عبارت است از، بُعد مشتری با 292/0، بُعد مالی با 279/0، فرآیندهای داخلی کسب وکار، 215/0 و رشد ویادگیری،214/0 و بنابراین یافته های تحقیق حاکی از آن است که گردشگری خلاق، گردشگری مشتری محور می باشد.
گردشگری خلاق,گردشگری دنج,کارت امتیاز متوازن,تحلیل محتوای کیفی,غربالگری فازی,تحلیل سلسله مراتب فازی
https://www.itsairanj.ir/article_110392.html
https://www.itsairanj.ir/article_110392_6b0fb95c9c6dcbe31fa0d6c6fd743b9b.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
5
2
2016
11
21
برآورد ارزش غیراستفادهای مجموعة تاریخی ـ فرهنگی آرامگاه بوعلیسینا با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط
35
45
FA
حمید
بلالی
دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان
h-balali@basu.ac.ir
10.22034/jtd.2016.110422
آرامگاه بوعلیسینا یکی از جاذبههای گردشگری استان همدان و از مناطق مهم گردشگری ایران است؛ بهطوریکه مطالعة ارزش اقتصادی گردشگری آن میتواند در پیشبینی نیازها و رفع کمبودها و توسعة گردشگری منطقه مؤثر باشد. هدف این پژوهش، برآورد ارزش غیراستفادهای و گردشگری آرامگاه بوعلیسینا با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط است. بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر میزان تمایلبهپرداخت مراجعهکنندگان در این مکان، الگوی کیفی لوجیت و روش پرسشنامة انتخابی دوگانة دوبعدی استفاده شد. دادههای موردنیاز، ازطریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبة حضوری با 208 بازدیدکننده از مکان مذکور، در سال 1393، جمعآوری شد. نتایج نشان داد که 5/78 درصد بازدیدکنندگان حاضرند مبلغی برای استفاده و همچنین حفاظت از آرامگاه بوعلیسینا پرداخت کنند. همچنین متغیرهای سن، میزان رضایتمندی، درآمد ماهیانه و قیمت پیشنهادی اثر معنیداری بر احتمال تمایلبهپرداخت افراد دارد. میانگین تمایلبهپرداخت افراد، در این مکان، معادل 24324 ریال و ارزش گردشگری سالیانة آرامگاه بوعلیسینا نیز، 6810720000 ریال برآورد شد.
ارزش گردشگری، ارزشگذاری مشروط، الگوی لاجیت، تمایلبهپرداخت، آرامگاه بوعلیسینا، طبقهبندی Q56,Q51,C52 : JEL
https://www.itsairanj.ir/article_110422.html
https://www.itsairanj.ir/article_110422_d45ca34d297e9e8403e2a8a1fbab9bf6.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
5
2
2016
11
21
ارزیابی عملکرد یکپارچه زنجیره تامین هتل ها به منظور کسب مزیت رقابتی (مورد مطالعه هتل های شهر اصفهان)
46
64
FA
پژمان
حاتمی فر
p.hatamifar@ut.ac.ir
محمدرضا
رضوانی
استاد دانشگاه تهران
rrezvani@ut.ac.ir
علیرضا
دربان آستانه
استادیاردانشگاه تهران
astaneali@ut.ac.ir
10.22034/jtd.2020.110390
ویژگی های خاص صنعت گردشگری باعث شده که به منظوربهبودخدمت رسانی به گردشگران مباحث زنجیره تامین را مقاصد مدنظر قرار دهند تا بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ و یا جایگاه خود را در بازار جهانی ارتقا بخشند و یکپارچگی زنجیره تامین هتل ها فرصت هایی را به منظور کاهش هزینه ها و بدست اوردن مزیت رقابتی برای ایشان فراهم می نماید .با توجه به این مهم در این پژوهش به ارزیابی عملکرد یکپارچه زنجیره تامین هتل های شهر اصفهان پرداخته شد. بدین منظور در ابتدا پس از مطالعه ادبیات مرتبط با پژوهش پنج عامل موثر بر یکپارچگی زنجیره تامین هتل ها استخراج شد. سپس با توجه به این عوامل پرسشنامه طراحی گردید. در گام بعد به منظور بررسی یکپارچگی در میان هتل ها از تحلیل پوششی داده ها استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که همه عوامل مورد بررسی در کیس مورد نظر بر یکپارچگی زنجیرة تامین هتل های شهر اصفهان تاثیرگذار بوده اند. اما وضعیت عوامل در کیس مورد بررسی نشان داد که در شهر اصفهان سه عامل یکپارچگی داخلی، یکپارچگی محصول و یکپارچگی مشتریان دارای عملکرد مثبتی هستند و به خوبی توانسته اند عملکرد مثبتی را از خود به جای بگذارند اما از سوی دیگر سه عامل سطوح همکاری، و یکپارچگی تامین کنندگان به هیچ وجه نتوانسته اند عملکرد مثبتی در یکپارچگی زنجیرة تامین هتل های شهر اصفهان داشته باشند
زنجیره تامین گردشگری,یکپارچگی زنجیره تامین گردشگری,هتل ها,تحلیل پوششی داده ها
https://www.itsairanj.ir/article_110390.html
https://www.itsairanj.ir/article_110390_2e0ab345125dd9b3802c77c747cc21b6.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
5
2
2016
11
21
پهنه بندی اکوتوریسم منطقه صادق آباد بافق، استان یزد
65
85
FA
مرضیه
حبیبی
دانشگاه علم و فرهنگ
marziehhabibi1365@gmail.com
سید سعید
هاشمی
علم و فرهنگ
sshashemi@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.110388
امروزه گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی و به عنوان یک سفری که خارج از محیط زندگی انسان ها صورت می گیرد نمود دارد. پدیده گردشگری در طی روند تکاملی خود امروزه به مشتقات زیادی تبدیل شده است که بسته به شرایط محیط طبیعی و انسانی، متفاوت می باشد. یکی از انواع گردشگری که با محوریت فرایندهای طبیعی ایجاد شده است، اکوتوریسم است که رویکرد جدید گردشگری در طبیعت بوده که در سال های اخیر مطرح شده است. از طرفی یکی از الزامات پیشرفت در هر مجموعه ای برنامه ریزی است و یکی از راه حل های مناسب در انتخاب و تعیین مکان های مناسب پهنه بندی است. پژوهش حاضر بر اساس هدف تحقیق، ماهیتی کاربردی دارد. در راستای تحقیق حاضر، جهت تعیین و امتیاز دهی معیارهای لازم در پهنه بندی اکوتوریسمی کویر صادق آباد شهرستان بافق استان یزد از 25 کارشناس و مسئول فعال در حوزه اکوتوریسم استفاده گردید. نتایج حاکی از این است که در پهنه بندی اکوتوریسمی منطقه سه معیار اصلیِ ارزش های اکوتوریسمی، شرایط طبیعی، زیرساخت ها و امکانات نقش مهمی دارند. طبق نظر کارشناسان و خبرگان در میان سه معیار بالاترین امتیاز مربوط به ارزش های اکوتوریسمی با امتیاز نهایی0.662 می باشد در رتبه بعدی شرایط طبیعی با امتیاز 0.247 قرار گرفت و نهایتا زیر ساخت ها با ارزش 0.131 حائز پایین ترین امتیاز گردید. نهایتا مناسب ترین پهنه برای اکوتوریسم در این منطقه در بخش جنوبی و بخش کوچکی در شرق و مرکز منطقه قرار دارد. پهنه دوم از لحاظ اهمیت کم تر از پهنه قبلی ارزش دارد و در بخش شرقی منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است. پهنه ی با اولویت سوم که برای اکوتوریسم ارزش اندکی نسبت به پهنه های قبلی دارد و بیشتر زمین های کشاورزی و دریاچه ها را در بر می گیرد و بیشتر در معرض خطر سیلاب قرار گرفته است.
گردشگری,اکوتوریسم,پهنه بندی,منطقه بیابانی و کویری صادق آباد
https://www.itsairanj.ir/article_110388.html
https://www.itsairanj.ir/article_110388_6fa4749b50df27f8b06967d48dfe4d77.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
5
2
2016
11
21
بررسی عوامل اثرگذار در انتخاب مقصد مسافرتی در میان مشتریان آژانس های جهانگردی استان کردستان
86
103
FA
فاتح
حبیبی
دانشگاه کردستان
f.habibi@uok.ac.ir
خالد
احمدزاده
دانشگاه کردستان
kh.ahmadzadeh@uok.ac.ir
زاهد
کرماجیان
zhedkermajian@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.110371
صنعت گردشگری در دو دهه گذشته رشد قابل ملاحضه ای داشته و امروزه نقش مهمی را در اقتصاد بطور فزاینده ایفا می کند. اهمیت این بخش از افزایش درآمد، ایجاد فرصت های شغلی، تشویق بخش خصوصی در توسعه زیر ساختها نمایان می شود. آگاهی و دانش در مورد عوامل موثر بر تقاضای توریسم مورد نیاز آژانسهای جهانگردی ، صنعت حمل و نقل ، هتل ها و رستوران ها می باشد. هدف از این مطالعه بررسی مهمترین عوامل موثر در انتخاب یک مقصد گردشگری و همچنین اهمیت هر کدام از این عامل ها مشخص شود.جهت سنجش عامل های فوق از لحاظ تأثیر گذاری در انتخاب مقصد مسافرتی از پرسشنامه استفاده شده است.یافته های تحقیق از طریق تحلیل نتایج حاصل از 270 پرسشنامه و با بهره گیری از آزمون پیرسون و آزمون رتبه ای فریدمن برای آزمون فرضیات و رتبه بندی آنها مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از ضریب آلفای کرونباخ به منظور سنجش روایی و پایایی پرسشنامه استفاده شد ( 0.83). نتیجه آزمون فرضیات حاکی از تایید تمامی فرضیات تحقیق دارد به عبارت دیگر تمامی عوامل مورد بررسی در انتخاب مقصد مسافرتی تاثیر معنی داری دارند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تمامی عوامل فوق به نوبه خود در انتخاب مقصد مسافرتی تأثیر دارد. و نیز مشخص شد عامل اقتصادی به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار در انتخاب مقصد مسافرتی می باشد و سپس به ترتیب عوامل برنامه های آژانس، عامل جغرافیایی andndash;طبیعی، برنامه های فردی، عامل اجتماعی andndash;فرهنگی، عوامل سیاسی و سایر عوامل در رتبه های بعدی قرار دارند.
توریسم,انگیزه های توریسم,آژانس های جهانگردی,استان کردستان
https://www.itsairanj.ir/article_110371.html
https://www.itsairanj.ir/article_110371_108543e801cb44b5c46e39cc681f00f1.pdf
انجمن علمی گردشگری ایران
گردشگری و توسعه
2423-5075
5
2
2016
11
21
شناسایی عوامل موثر و اولویت بندی فعالیت های گردشگری ورزشی با استفاده از فنون تصمیم گیری چند معیاره (نمونه موردی: استان چهارمحال و بختیاری)
104
114
FA
صدیقه
کیانی سلمی
کاشان
s.kiani@kashanu.ac.ir
پریسا
یگانه
دانشگاه کاشان
robinhood_9@yahoo.com
10.22034/jtd.2020.110372
با توجه به لزوم تقویت و توسعه صنعت گردشگری برای دستیابی به اعتبار و جایگاه واقعی خود در سطح بین المللی، بایستی بخش های مختلف این صنعت را شناسایی کرد و به بخش های پراهمیت تر توجه ویژه ای مبذول داشت. یکی از این بخش های مهم که قابلیت تبدیل شدن به امر فرابخشی در صنعت گردشگری را دارد andquot;ورزشandquot; است که از آن به عنوان گردشگری ورزشی نام برده می شود.امروزه گردشگری ورزشی، فراتر از یک صنعت به پدیده ای اجتماعی- اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است و بسیاری از کشورها به عنوان منبعی مهم جهت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود از آن استفاده می کنند. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل موثر و اولویت بندی فعالیت های گردشگری ورزشی در سطح استان چهارمحال و بختیاری می باشد. ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای است که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن نیز با محاسبه نرخ ناسازگاری به تأیید رسیده است. جامعه آماری 40 نفر از کارشناسان ورزشی و گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری هستند. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه، با استفاده از روش ANPو در نرم افزار Super Decisionانجام شد. نتایج حاکی است در زمینه رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی، تسهیلات اقامتی andndash;رفاهی با امتیاز 171852/0 و پس از آن امنیت، بیشترین تأثیر را دارا هستند و در اولویت بندی 6 گروه فعالیت های گردشگری ورزشی، ورزش های کوهستانی با 273932/0 امتیاز، در بالاترین رتبه قرار دارند و پس از آن ورزش های مبتنی بر طبیعت و زمین خشک و ورزش های آبی و تابستانی قرار می گیرد.
استان چهارمحال و بختیاری,اولویت بندی,روش ANP,روش کوپلند,گردشگری ورزشی
https://www.itsairanj.ir/article_110372.html
https://www.itsairanj.ir/article_110372_ba64d873fceb69447ca41af2363450f9.pdf