@article { author = {Seyyedi, Peyman and Vafaei, Amirabbas and karoubi, mehdi}, title = {Effecting Factors On Overall Satisfaction: The Moderating Role Of Brand Equity}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-22}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110400}, abstract = {Objective: With the growth of tourism industry, the importance of tourist satisfaction as tool for growth and competitive advantage, have been considered. Tourism is important when considering that based on global statistics, the tourism industry is the second largest source of income in more than 49 developing countries and a strategy for increasing income and reducing poverty among countries Method: The research target is classifies as applied research and the research method is descriptive and correlation. In order to analyze data, descriptive statistics was used to analyze demographic characteristics and to analyze inferential statistics Cronbach's alpha coefficient was used for internal consistency, KMO and Bartlett's sphericity test for suitability of sample size and separation of factors and structural equation modeling (SEM) for to determine the causal relationship between variables. Results: The results of this research can provide a better understanding of the factors influencing satisfaction of tourist who visit a tourist destination and help measure it through the structure. Discussion: Dimensions of tourists satisfaction factor in this study was destination awareness, destination image and brand equity of tourist destination.}, keywords = {Tourism,Overall Satisfaction,Destination Value,destination image,Destination Awareness}, title_fa = {عوامل مؤثر بر رضایت کلی گردشگران با نقش میانجی ارزش ویژه برند مقصد گردشگری}, abstract_fa = {مقدمه: با رشد صنعت گردشگری، اهمیت سنجش رضایت گردشگران به مثابه ابزاری برای رشد و ایجاد مزیت رقابتی، مورد توجه قرار گرفته‌است. توجه به مسئله گردشگری زمانی مهم جلوه می‌کند که بدانیم بر اساس آمارهای موجود، صنعت گردشگری دومین منبع درآمد بیش‌از 49 کشور در حال توسعه است و راهبردی برای افزایش درآمد و فقرزدایی در بین کشورها به حساب می‌آید. روش تحقیق: پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث روش انجام آن در زمرۀ پژوهش‌های توصیفی – همبستگی طبقه‌بندی می‌شود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی جهت تحلیل ویژگی‌های جمعیت شناختی و همچنین محاسبه فراوانی‌ها، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد و به منظور تحلیل استنباطی داده‌ها، از ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین ثبات درونی ابزار، از آزمون KMO و کرویت بارتلت جهت مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عامل‌ها و برای تعیین ارتباط علّی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش می‌تواند به فهم بهتری از عوامل مؤثر بر رضایت گردشگرانی که از یک مقصد گردشگری دیدن می‌کنند و اندازه‌گیری آن از طریق این سازه کمک کند. نتیجه گیری: ابعاد عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران در این پژوهش آگاهی از مقصد، تصویر مقصد و ارزش ویژه برند مقصد گردشگری در نظر گرفته شده بود.}, keywords_fa = {گردشگری,رضایت کلی,ارزش برند مقصد,تصویر مقصد,آگاهی از مقصد}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110400.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110400_4e7ecbce3e02bff079f115eaa3d93c3e.pdf} } @article { author = {قنبری, ابوالفضل and درخشان, الهام and صالحی, سید موسی and احمدی نصرآبادسفلی, اله داد}, title = {The effects of urban tourism on the quality of life of citizens (Case study: Yasouj of City)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {23-44}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110397}, abstract = {Tourism development, as well as a variety of effects That in general it can be to the effects and consequences of economic, environmental and socio-cultural divided that Of course, depending on the context of society can be positive or negative. In this field, including the development of urban tourism are the effects, effects on quality of life that leaves citizens. In this study, it is estimated that the standard of living in the city of Yasouj with an emphasis on tourism activities, the relationship between tourism and quality of life be tested. The research is of descriptive type of descriptive – analytical and practical purpose. The Statistical Society is includes 108/505 citizens of Yasouj city. Sample using Cochran logical formula, the number of 383 delegates, citizens of the study for statistical sampling of simple random sampling method was used. To analyze the data technique was used confirmatory factor analysis and SPSS. Factor analysis also suggests that the citizens of Yasouj the most important factors affecting their quality of life can be effective in order of importance are: Economic factors, physical / structural, environmental, health and personal well-being, education, culture, recreation and leisure, which In total, about 0/66 variance factors influencing the quality of life of the citizens of Yasouj citizens have explained the factors affecting tourism. As well as to assess the relationship between tourism statistics and the quality of life of homogeneity chi-square test was used. Conformance test results based on chi-square contingency table 99% confidence level,}, keywords = {: urban tourism,Quality of Life,Factor analysis,Yasouj}, title_fa = {بررسی اثرات گردشگری شهری بر کیفیت زندگی شهروندان (مطالعه ی موردی: شهریاسوج)}, abstract_fa = {توسعه ی گردشگری انواع مختلفی از اثرات را به همراه دارد که به طور کلی می توان آن ها را به اثرات و پیامدهای اقتصادی، محیطی و اجتماعی- فرهنگی تقسیم کرد که البته بسته به بافت و شرایط جامعه می تواند مثبت یا منفی باشد. در همین زمینه، از جمله اثرهایی که توسعه ی گردشگری شهری به دنبال دارد، اثرهایی است که بر کیفیت زندگی شهروندان برجای می گذارد. در این پژوهش سعی بر این شده است که ضمن برآورد سطح زندگی در شهر یاسوج با تأکید بر فعالیت های گردشگری، رابطه میان گردشگری و کیفیت زندگی نیز مورد آزمون قرار گیرد. پژوهش حاضر، از نوع پژوهش های توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه ی آماری شامل 505/108 نفر شهروندان یاسوج می باشد. نمونه ی آماری با استفاده از فرمول منطقی کوکران، به تعداد 383 نفراز شهروندان شهر مورد مطالعه می باشد که برای انتخاب نمونه های آماری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نیز حاکی از این است که از نظر شهروندان یاسوج مهم ترین عواملی که بر کیفیت زندگی آنان می تواند موثر واقع شود به ترتیب اهمیت عبارتنداز: عامل اقتصادی، فیزیکی/کالبدی، زیست محیطی، سلامت و بهزیستی فردی، آموزش و فرهنگ و تفریح و اوقات فراغت، که در مجموع حدود 66/0واریانس عوامل تأثیر گذار بر کیفیت زندگی شهروندان از لحاظ عوامل موثر گردشگری شهروندان یاسوج را تبیین کرده اند.}, keywords_fa = {گردشگری شهری,کیفیت زندگی,تکنیک تحلیل عاملی,یاسوج}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110397.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110397_4a67f2a96884427a8f7e5cf7310249cc.pdf} } @article { author = {Varmaghani, Maryam and Ahmadizad, Arman and Kafcheh, Parviz}, title = {Implementation of the E-marketing Tools in Tourism industry (Case study: Hotels and travel Agencies in Kurdistan Province)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {45-62}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110394}, abstract = {Due to the inevitable function of the information technology in the development of the industry, in this survey has been an attempt to introduce the most recent tools existing in one of the working areas of the managers which is using technologies to do the marketing. In this survey the present situation and the lack of this kind of tools and the amount of usage of them in the hotels and travelling agencies in the Kurdistan province has been studied. The statistical population of this survey included 756 employees of the traveling agencies and also those working in the reservation and marketing departments of the hotels in the Kurdistan province. The sample size includes 255 people of these employees. The necessary data were connected through using questionnaire and the descriptive statistics was used to analyze them. The findings of the survey show that among the eight tools used in E-marketing, social networks, e-mail, website, mobile and intranet are used in the hotels and travelling agencies in the Kurdistan province, among this tools social networks have highest percentage and intranet have lowest percentage among respondents. Also, the highest percentage of using electronic marketing tools is simultaneously related to three e-marketing tools. Among the different kinds of social networks, three social networks are used in the hotels and Kurdistan travel agencies, these networks include: Telegram, Instagram and Facebook. The highest percentage of use is related to Telegram and the lowest percentage is related to Facebook.}, keywords = {Electronic marketing,Electronic marketing tools,Tourism,Hotel,Travelling agencies}, title_fa = {بکارگیری ابزارهای بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری (مورد مطالعه: هتل ها و آژانس های مسافرتی استان کردستان)}, abstract_fa = {به ‌دلیل نقش انکا‌رناپذیر فناوری‌های اطلاعات در پیشرفت صنایع، در این پژوهش به معرفی نوین‌ترین ابزارهای موجود در یکی از حوز‌ه‌های کاری مدیران که استفاده از فناوری‌ها برای انجام امور بازاریابی است، پرداخته شده است. در این پژوهش وضعیت وجود و عدم وجود و میزان استفاده از این ابزارها در هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی استان کردستان بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش، 756 نفر از کارکنان آژانس‌های مسافرتی و کارکنان قسمت رزرواسیون و قسمت بازاریابی هتل‌های استان کردستان می‌باشد. تعداد اعضای نمونه 255 نفر از کارکنان این مراکز است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد از بین 8 ابزار بازاریابی الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب‌سایت، موبایل و اینترانت در هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی استان کردستان استفاده می‌شوند که از میان این ابزارها، شبکه‌های اجتماعی بیشترین درصد و اینترانت کمترین درصد را در میان پاسخگویان دارد. همچنین بیشترین درصد بکارگیری ابزارهای بازاریابی الکترونیک به صورت همزمان مربوط به سه ابزار بازاریابی الکترونیک است. از بین انواع شبکه‌های اجتماعی، سه شبکه اجتماعی در هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی استان کردستان مورد استفاده قرار می-گیرند که عبارتند از: تلگرام، اینستاگرام و فیس‌بوک. بیشترین درصد استفاده مربوط به تلگرام و کمترین درصد مربوط به فیس‌‌بوک می‌باشد.}, keywords_fa = {بازاریابی الکترونیک,ابزارهای بازاریابی الکترونیک,گردشگری,هتل,آژانس مسافرتی}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110394.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110394_86b77db4da9c66241d57534122883dac.pdf} } @article { author = {mohamadzadeh, parviz and panahi, hossein and samadzad, saeideh}, title = {Specifying the Effective Factors on the Level of Residents Support in Tabriz City from Tourism Development (With an Emphasis on the Social - Cultural Aspects)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {63-77}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110409}, abstract = {The role of local residents in decisions related to tourism development is critical. Therefore, recognizing the support of local residents and the factors affecting the level of support (residents' image of local community) is necessary. The purpose of this study is evaluation of residents support on the development of tourism, using structural equation modeling approach and partial least squares (PLS). To do so, using simple stratified sampling method a total of 384 questionnaires, has been distributed in the third quarter of 2016 (21 June -21 September). The population of the study included local residents of Tabriz city. The results show a significant and positive relationship between residents' image of local community and their support for the development of tourism. Also, there is a significant and positive relationship between residents' image and perceived socio-cultural impacts of tourism. Residents' perception of their place affects their evaluation of the impacts of development projects and it can has an effect on support for development of tourism. Finally, the results show physical appearance of Tabriz city is the most important factor in shaping residents' perception of the local community. Therefore, city physical tissues (historic and old tissues), city architecture, preservation and restoration of cultural and historical monuments should be considered by policymakers and city officials.}, keywords = {Residents' Image of Local Community,Socio-Cultural Impacts,Residents Satisfaction,Support of Residents,Tabriz City}, title_fa = {تبیین عوامل موثر بر سطح حمایت ساکنین شهر تبریز از توسعه گردشگری (با تاکید بر ابعاد اجتماعی – فرهنگی )}, abstract_fa = {امروزه نقش ساکنان محلی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به توسعه گردشگری امری حیاتی است. لذا شناخت میزان حمایت ساکنان محلی و تبیین عوامل موثر بر سطح حمایت، ضروری است. هدف این تحقیق بررسی میزان حمایت ساکنان از توسعه گردشگری با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری، روش حداقل مربعات جزئی (PLS) است. از این رو شناخت میزان حمایت ساکنان محلی و تبیین عوامل موثر بر سطح حمایت، امری ضروری است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد. بدین منظور تعداد 384 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای ساده، در سه ماهه دوم سال 1395 (تیر ماه – شهریور ماه) بین جامعه آماری تحقیق توزیع گردیده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد ارتباط مثبت و معناداری بین تصویر ذهنی ساکنان از شهر تبریز و حمایت آنان از توسعه گردشگری وجود دارد. همچنین بین تصویر ذهنی ساکنان و اثرات اجتماعی – فرهنگی درک شده حاصل از گردشگری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. تصویر ذهنی ساکنان از جامعه محلی، درک آنها را از اثرات گردشگری تحت تأثیر قرار می‌دهد و اثرات درک شده گردشگری توسط ساکنان، منجر به حمایت آنها از توسعه گردشگری می‌گردد. در نهایت بر اساس یافته‌های حاصل از تحقیق می‌توان بیان کرد با توجه به اینکه مهمترین عامل شکل‌گیری تصویر مطلوب از جامعه محلی در ذهن ساکنان، ظاهر فیزیکی شهر می‌باشد، توجه به بافت فیزیکی شهر (بافت‌های تاریخی و قدیمی)، معماری شهر، حفظ و مرمت ابنیه و آثار تاریخی - فرهنگی و ... همواره باید مورد توجه مسئولین شهری باشد.}, keywords_fa = {تصویر ساکنان از جامعه محلی,اثرات اجتماعی– فرهنگی,رضایت ساکنان,حمایت ساکنان,تبریز}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110409.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110409_9c00a08905d1523c4d2937c0a4d9f45e.pdf} } @article { author = {حسنقلی پور یاسوری, طهمورث and باقری, فاطمه}, title = {the impact of travel agenciesand#39; relationship marketing tactics on buying behavior of Iran touring packages}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {78-98}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110389}, abstract = {Tourism basically is a social activity, big business any of the most important world's economic sectors that its products are sold in format of pre-planned with inclusive price. Travel agents are responsible for sale of Iran touring and foreign packages in Iran. Because of high variety of foreign packages and competition of destination for attracting of tourists, sale of Iran touring packages don’t thrive. Relationship marketing as a new marketing approach can help to travel agents' managers to sale of these packages. This descriptive-analytical research studies the impact of relationship marketing tactics on buying behavior of Iran touring packages using the self-administered questionnaire which as confirmed its stability (Cronbach's Alpha and composite reliability) and reliability (AVE index). For this, collected data of 270 samples travel agents' customers of Tehran city as statistical society was analyzed by Smart-PLS and SPSS software. As path and significance (t) coefficient results only communication factor doesn't have effect on buying desire of Iran touring packages. Fair price, reward, preferred behavior and customization have a positive effect on their buying. According to conceptual model, buying desire has effect on contact commitment; contact satisfaction on trust, trust on contact commitment and buying desire doesn’t have impact on contact satisfaction.}, keywords = {Tourism,Relationship marketing tactics,Relationship marketing,Iran touring packages,Buying behavior}, title_fa = {تأثیر اقدامات بازاریابی رابطه مند آژانس های مسافرتی بر رفتار خرید بسته های ایرانگردی مورد مطالعه:آژانس‏های مسافرتی شهر تهران}, abstract_fa = {گردشگری اساساً فعالیتی اجتماعی، کسب‌وکاری بزرگ و از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی دنیاست که محصولات آن در قالب بسته-های گردشگری به‏صورت ترکیبی از پیش برنا‌مه‌ریزی‌شده‌ و با قیمتی جامع، به فروش می‌رسند. در ایران فروش بسته‌های ایرانگردی و خارجی به عهده آژانس‌های مسافرتی است. لیکن به دلیل وجود تنوع بسیار زیاد بسته‌های گردشگری خارجی و رقابت مقاصد مختلف برای جذب گردشگران، فروش بسته‌های ایرانگردی در بسیاری از شرکت‌های مسافرتی رونق چندانی ندارد. بازاریابی رابطه‌مند به‌عنوان رویکرد نوین بازاریابی، می‌تواند یاری‌رسان مدیران آژانس‌های مسافرتی در افزایش فروش این بسته‌ها شود. این مقاله توصیفی- تحلیلی، با استفاده از پرسشنامه محقق‏ساخته که پایایی (ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب) و روایی (شاخص AVE) آن مورد تأیید قرار گرفت، به بررسی تأثیر اقدامات بازاریابی رابطه‌مند بر رفتار خرید گردشگران در خرید بسته‌های ایرانگردی می-پردازد. برای این منظور داده‌های گردآوری‌شده حاصل از نمونه270 نفری از مشتریان آژانس‌های مسافرتی شهر تهران به عنوان جامعه آماری، با استفاده از نرم‌افزارهای Smart-PLS و SPSS مورد تجزیه‏وتحلیل قرار گرفت.}, keywords_fa = {گردشگری,اقدامات بازاریابی رابطه مند,بازاریابی رابطه مند,بسته های ایرانگردی,رفتار خرید}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110389.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110389_5bd89688ea323acdab7ebcfca21615d3.pdf} } @article { author = {Movahedi, Sahar and Kashahni Hamedani, Mina and Shahzeidi, Mehri}, title = {Establishing Experience Centric Accommodations by Revitalizing of Historic Houses (Case Study: Ali-goli-agha Neighborhood, Isfahan, Iran).}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {99-117}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110399}, abstract = {Experience-centric accommodations provide suitable context of novel experiences for tourists that is not achievable in other places. The aim of the Experience-centric services is converting settelment to memorable moments for tourists via involving their five senses. As a consequence, memories with new contents would shape in tourists' mind and they tend to renewal their experiences. In this regard, historic houses because of their unique structure have high capacity to establish experience-centric accommodations. So, Ali-goli-agha historic neighborhood as result of its cultural heritages and historic structure is a very valuable place in order to constructing the experience-centric accommodations. However, historic house in this neighborhood primarily cannot be used for such purpose and need revitalization. The main goal of this research is discovering the manner of establishing experience centric accommodations via revitalizing the historic houses. The method of the following research is qualitative and the technics of collecting data is observation and semi-structured interview. The interviews have been analyzed by thematic analysis. During the research process the historic houses of Ali-goli-agha Neighborhood have been identified in order to establishing experience-centric accommodations and some items such as adjacency of historic houses, accessibility, architectural values of building and adaptability with neighborhood residential blocks all were considered as indicators of suitable ranges to build accommodations. Furthermore, tangible and intangible heritages of neighborhood can be utilized in revitalizing process.}, keywords = {Tourism,experience-centric accommodations,tangible and intangible heritages,revitalization,Ali-goli-agha neighborhood}, title_fa = {عرضه خدمات اقامتی تجربه‌محور از طریق  باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی(نمونه مورد مطالعه: محله تاریخی علی‌قلی‌آقا، اصفهان، ایران)}, abstract_fa = {مراکز اقامتی تجربه‌محور زمینه کسب تجربه‌های جدیدی را برای گردشگر ایجاد می‌کنندکه در هیچ جای دیگری نظیر آن وجود ندارد. در خدمات تجربه محور هدف آن است که اقامت و پذیرایی با درگیر کردن حواس پنج‌گانه گردشگر رویدادی خاطره‌انگیز و به‌ یاد ماندنی شود. نتیجه این عمل باعث ایجاد محتوای جدیدی در خاطرات گردشگران شده و موجب می‌گردد که گردشگران به کسب مجدد آن تجربه‌ها تمایل داشته باشند. در این راستا، خانه‌های تاریخی به واسطه فراهم آوردن زمینه کسب تجربیات متفاوت می‌توانند فضاهای مناسبی جهت ایجاد مراکز اقامتی تجربه‌محور باشند. از این رو، محله علی‌قلی‌آقا با دارا بودن میراث فرهنگی غنی و بافت تاریخی ارزشمند ظرفیت بالایی جهت ایجاد مراکز اقامتی تجربه‌محور دارد. با این حال، خانه‌های تاریخی این محله در بدو امر برای چنین منظوری قابل استفاده نیستند و نیاز به نوعی باززنده‌سازی دارند. از این رو،  هدف اصلی این پژوهش بررسی چگونگی ایجاد مراکز اقامتی تجربه‌محور از طریق باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی است. روش این پژوهش، کیفی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها مشاهده و مصاحبه بوده است. تحلیل داده‌های مصاحبه نیز به روش تحلیل تماتیک صورت گرفته است. در فرایند این پژوهش، پتانسیل خانه‌های تاریخی محله جهت ایجاد هتل‌های تجربه‌محور شناسایی شد و مواردی مانند همجواری خانه‌های تاریخی، دسترسی، ارزش معمارانه‌ی بنا و سازگاری با بلوک‌های مسکونی همجوار به عنوان شاخص‌هایی برای انتخاب محدوده مناسب جهت ایجاد هتل‌ها لحاظ گردید. افزون بر این، مشخص گردید که بهره‌گیری از میراث ملموس و ناملموس محله در باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی می‌تواند زمینه ایجاد مراکز اقامتی تجربه‌محور را فراهم آورد.}, keywords_fa = {گردشگری,مراکز اقامتی تجربه‌محور,میراث ملموس و ناملموس,باززنده‌سازی,محله علی قلی آقا}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110399.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110399_a628493db00d9141e69798fdfe43cb78.pdf} } @article { author = {mohammadzadeh, atefeh and sharbaf, ahmad and asemandoreh, yaser}, title = {Market segmentation based on the expected benefits Mashhad citizens to choose a tourist destination}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {118-134}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110398}, abstract = {The main purpose of this study was the tourism market segmentation and dividing tourism market into distinct groupes customer who might require separate marketing mix. Gaining this purpose, 560 questionnaires were gathered. To investigate the reliability of questionnaires, content and face validity approaches were used, and for the estimation of the reliability of questionnaires, Cronbach coefficient was computed at 0.91.for the analysis of data, statistical approaches including factor analysis and cluster analysis were applied. Principal component analysis revealed the 56 destination choice criteria being in the form of 10 factors. Cluster analysis was then employed to divide the customers into 4 clusters due to their similarity of respondent of the 10 factors. In addition to, describing the demographic characteristics were analyzed in each clusters. So that valuable information of the characteristics of different people and their and their views should be used to develop a successful and attractive marketing program.}, keywords = {Market Segmentation,Tourism,Factor analysis,benefit sought,Cluster analysis}, title_fa = {بخش بندی بازار بر مبنای مزایای مورد انتظار شهروندان مشهد برای انتخاب مقصد گردشگری}, abstract_fa = {به منظور شناسایی نیازها و انتظارات گروه‌های مختلف گردشگران که هدف اصلی این پژوهش است، داده‌های این مطالعه در بین شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهر مشهد و به کمک ابزار پرسشنامه از 560 نمونه به صورت نمونه گیری در دسترس جمع آوری گردید. در تحلیل روایی ابزار گردآوری داده‌های تحقیق از روش روایی محتوایی و در سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ معادل 95/0 محاسبه شد. در تحلیل داده‌ها علاوه بر تحلیل عاملی و تحلیل خوشه‌ای برای دسته‌بندی افراد به گروه‌های همگن، از آزمون استقلال نیز جهت بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در هر خوشه استفاده شده است. تحلیل عاملی اکتشافی، 56 متغیر احصاء شده از ادبیات موضوع را در 10 عامل قرار داد که در مجموع 73/69 درصد از رفتار گردشگران را تبیین می‌کردند. سپس با استفاده از روش خوشه‌بندی پاسخ دهندگان بر مبنای شباهت‌ و تفاوت ‌پاسخ‌هایشان نسبت به 10 عامل اصلی در 4 خوشه دسته‌بندی شدند؛ همچنین نتایج حاصل از آزمون استقلال نشان داد که خوشه‌ها تفاوت معناداری از نظر ویژگی‌های سن، تحصیلات، جنسیت و درآمد دارند؛ این یافته‌ها اطلاعات باارزشی در اختیار مدیران سازمان‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی قرار می‌دهد تا به صورتی هدفمند بر کسانی تمرکز کنند که از بالاترین شانس برای برآورده کردن انتظارات آن‌ها برخوردار هستند.}, keywords_fa = {بخش‌بندی بازار,گردشگری,تحلیل عاملی,مزایای مورد انتظار,تحلیل خوشه‌ای}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110398.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110398_e86740d3634c8951b563cec5a6238c8c.pdf} } @article { author = {Delshad, Ali}, title = {The Analysis of Influential factors on Tourism Destination Development}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {135-149}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110403}, abstract = {Predicting and explaining the path of transformation and evolution of tourism destinations has been a challenging subject for tourism researchers in recent decades. This will make possible optimum and systematic tourism development. Identifying the effective factors and elements on destinations development and explaining their interactions will have an important role in the proper perception of the development process of tourism destinations. This has been studied in fewer related researches. The purpose of this research has been to analyze the relationships between the factors affecting on the development and evolution of tourism destinations in the framework of comparing the important models. The descriptive-analytical method has been selected as the research methods. Archival and Survey Methods had been used to collect necessary data. The statistical population has been the tourism related professors and researchers. Gray DEMATEL technique has been used to analyze and synthesize the gathered data. The results indicated tourists' kinds and activities, carrying capacity & growth limitations, the number of tourists/residents, competitions and facilities and services development are the most importance factors in the process of development and evolution of tourism destinations. Also, policies and government support factor has the highest affect on other factors. Competition, and infrastructures and modern technologies have been determined as the most easily influenced factors.}, keywords = {Tourism destinations,Development & Evolution Models,Effective & Influensed Factores,Gray DEMATEL Technique}, title_fa = {تحلیل عوامل موثر بر توسعه و تکامل مقصدهای گردشگری}, abstract_fa = {در دهه‏های اخیر، پیش‏بینی و تشریح سیر تحول و تکامل توسعه مقصدهای گردشگری، موضوعی چالش‏برانگیز برای پژوهشگران حوزه گردشگری بوده‏است. اهمیت این موضوع در آن است که پیش‏بینی و تشریح این فرآیند، عملا امکان هدایت توسعه به سوی روندی مطلوب و نظام‏مند را ممکن می‏سازد. شناسایی عوامل تاثیرگذار بر توسعه مقصدها و تعیین و تبیین نحوه تعامل آن‏ها با یکدیگر، نقش مهمی در ادراک مناسب از فرآیند توسعه مقصدهای گردشگری و پیش‏بینی مراحل توسعه و تکامل آن‏ها خواهد داشت که در پژوهش‏های پیشین، کمتر به آن پرداخته‏شده‏است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل و عناصر تاثیرگذار بر توسعه و تکامل مقصدهای گردشگری و بررسی ارتباط بین آن‌ها است. این پژوهش، بر مبنای مخاطب پژوهش، بنیادین (نظری) و بر مبنای هدف، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و پژوهشگران رشته گردشگری بوده‌اند. روش گردآوری داده‏ها، آرشیوی و پیمایشی (مصاحبه) بوده‏‏است. برای نظرسنجی از خبرگان از مصاحبه پیمایشی در قالب ابزار پرسشنامه دیمتل و برای تجزیه و تحلیل داده‏ها در زمینه بررسی ارتباط و وابستگی بین عوامل موثر بر توسعه و تکامل مقصدهای گردشگری از تکنیک دیمتل خاکستری استفاده شده‌است. نتایج پژوهش نشان داد که پنج عامل، نوع و فعالیت گردشگران، ظرفیت تحمل و محدودیت‌های رشد، تعداد گردشگران/ساکنان، رقابت و توسعه تسهیلات و خدمات، به‌ترتیب دارای بیشترین میزان اهمیت در فرآیند توسعه و تکامل مقصدهای گردشگری هستند. همچنین عامل سیاست‌ها و پشتیبانی دولت، دارای بیشترین تاثیر بر سایر عوامل بوده، و عوامل رقابت و توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین، بیشترین تاثیر را از سایر عوامل می‌پذیرند.}, keywords_fa = {مقصدهای گردشگری,مدل‌های توسعه و تکامل,عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر,تکنیک دیمتل خاکستری}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110403.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110403_3bea1cf6fc853093ae08f95916a0d9d7.pdf} } @article { author = {Mirmohammadi, Seyed Mohammad and Jannati, Nader}, title = {Modification Priorities in Iran’s Tax System Emphasizing on Tourism Activities}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {150-177}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {tax system modification,ICT (Information and Communication Technologies),Mechanism,systematic approach,Interpretive Structural Modeling (ISM)}, title_fa = {اولویتهای اصلاح نظام مالیاتی ایران با تاکید بر فعالیت‌های گردشگری (رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری)}, abstract_fa = {یکی از ابعاد مهم برنامه­های اصلاح مالیاتی در کشورهای مختلف جهان، اصلاح دستگاه وصول مالیات و به تبع آن مکانیزاسیون فرآیندهای مالیاتی است. در این ارتباط، می­توان به حوزه­های مختلفی چون ثبت­نام مودیان مالیاتی، دریافت و پردازش اظهارنامه­ها، حسابرسی، پرداخت مالیات، تبادل اطلاعات بین دستگاه­های مختلف، مدیریت منابع مالی و انسانی، جمع­آوری اطلاعات، مدیریت تمکین و غیره اشاره کرد که پتانسیل­های زیادی برای توسعه از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند. نظام مالیاتی ایران در طول بیش از یک دهه اخیر شاهد اصلاحات عمده­ای در سیاست­ها و مدیریت مالیاتی بوده است. با وجود این پیشرفت­ها، هنوز شاهد پراکندگی و تعدد سیستم­های مختلف کامپیوتری در سازمان امور مالیاتی هستیم. عدم وجود یکپارچگی در مدیریت سیستم­ها، نبود مراکز داده، ضعف در مدیریت جریان اطلاعات، عدم ارتباط با پایگاه اطلاعاتی سایر دستگاه­ها، مدیریت جزیره­ای سیستم­ها  و غیره از اهم مشکلات سازمان امور مالیاتی در مدیریت مالیاتی باشد. در این مقاله پس از مرور کلی ادبیات موضوع و تجارب جهانی، از نظرات خبرگان مالیاتی، جهت شناسایی چالش­ها و مشکلات نظام مالیاتی ایران با تاکید بر توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت مالیاتی، بهره گرفته شده است و در این میان صنعت گردشگری مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در فرآیند آسیب شناسی نظام مالیاتی، از رویکرد سیستمی جهت شناسایی چالش­ها و مشکلات مزبور در سه بخش ورودی­های سیستم، خروجی­های آن و در نهایت تبدیل فرآیندهای سیستم مالیاتی کشور، استفاده شده است. در گام بعدی با بهره­گیری از نظرات خبرگان ،29گزینه یا مولفه اصلاح در بخش­های مختلف دستگاه مالیاتی شناسایی و با استفاده از رویکرد مدل­سازی ساختاری تفسیری(ISM)، نسبت به تعیین اولویت­های اصلاح اقدام شد. بر اساس نتایج تحقیق، برنامه اصلاح نظام مالیاتی ایران در این بخش در 6 سطح که با یکدیگر ارتباطات پسین و پیشین دارند، طبقه بندی شده است. }, keywords_fa = {اصلاح نظام مالیاتی,اصلاح دستگاه مالیاتی,فناوری اطلاعات و ارتباطات,مکانیزاسیون,رویکرد سیستمی,مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM)}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_48674.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_48674_8fbf73724292b69aa851307928038a14.pdf} } @article { author = {GHASEMIZAD, ALIREZA and Dehghanfar, sakine}, title = {Recognition and Prioritization of Obstacles and Problems Affecting Tourism Industry Development in Busher}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {178-194}, year = {2017}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.110401}, abstract = {Identify Bushehr tourism industry development problems and offering the solutions The main aim of this research was to identify the coastal province of Bushehr tourism developments' problems and offering solutions to attract tourists. The research method was exploratory mixed one. The population was divided into two groups: native and non-native tourists in the region. So 286 people were participated in research by convenience sampling. The number of executive and experts were 66 people that participated in the quantitative section by census and in qualitative section by targeted sampling. At first in the qualitative phase, tourism development hinders and obstacles’ framework, by exploring the theoretical foundations, literature review and deep interviews with experts and tourists were found by theme analysis and presented as list of contents analysis. Then in the quantitative stage, framework intended by item analysis, confirmatory factor analysis and construct validity was confirmed. A questionnaire with 38 item with Likert five degrees-designed and distribute between tourists and experts. To approve the fitness of questionnaire’s components, a confirmatory factor analysis was carried out. Finally; 8 factors- economic, cultural, governmental, sanitary, geographical, recreational, political and welfare, were prepared. Furthermore, the presented indicators show this fact that the presented model is a suitable one in general and practical inputs complies with that very well. Based on the interview interviews with experts and tourists; tourist attraction strategies were presented that deal with every factors can solve huge tourism problem and develop this industry in Bushehr.}, keywords = {Keywords: Tourism Industry,Tourism Management,Coastal Tourism,Bushehr Province,Iran}, title_fa = {شناسایی مشکلات توسعه صنعت گردشگری استان ساحلی بوشهر وارائه راهکارهای مناسب}, abstract_fa = {هدف اصلی این تحقیق شناسایی مشکلات توسعه صنعت گردشگری استان ساحلی بوشهر وارائه راهکارهای جذب گردشگر بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری در این پژوهش به دو گروه تقسیم شده است: 286 گردشگر بومی وغیر بومی منطقه در سال 95 که به روش نمونه گیری در دسترس در تحقیق شرکت داده شد و تعداد 66 نفر از مسئولین و کارشناس در زمینه گردشگری بود که دربخش کمی به صورت سرشماری و در بخش کیفی به صورت نمونه گیری هدفمند در تحقیق شرکت داده شدند. در مرحله ی کیفی ابتدا چارچوب موانع پیش روی توسعه صنعت گردشگری در بوشهر به روش مثلثی سازی؛ از طریق تحلیل مضمون، بررسی مبانی نظری ، پیشینه تحقیق و مصاحبه با کارشناسان و گردشگران شناخته و بر اساس آن پرسشنامه محقق ساخته طراحی شد. روایی پرسشنامه با روش تحلیل گویه، تحلیل عاملی تاییدی وپایایی آن با آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. در نهایت 8 عامل: موانع اقتصادی، موانع فرهنگی، موانع دولتی، موانع بهداشتی، موانع جغرافیایی، موانع تفریحی، موانع سیاسی و موانع رفاهی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند. در پایان با مصاحبه با کارشناسان و گردشگرها راهکارهای جذب گردشگر ارائه شد.}, keywords_fa = {کلید واژه ها: صنعت گردشگری,موانع,راهکار,گردشگری ساحلی,استان بوشهر}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_110401.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_110401_ae8372caa3e72f8a61babc8474abd418.pdf} }